Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
Home
Current Issue
Numbers
Editorial policy
Rejection rate
Peer review process
Ethics and declaration of negligence of the publication
Authorship and copyright criteria for the article
Digital preservation policy
Open access
Evaluation criteria
Licenses
Open access
Creative Commons Licenses
Contact
Editorial board
Register
Submit/editorial criteria
Log in
Search
Register
Log in
Home
/
Archives
/
Vol. 9 No. 3 (2017)
Vol. 9 No. 3 (2017)
july-september
Published:
2018-07-03
Articles
TRABAJO METODOLÓGICO PARA LA INTRODUCCIÓN DE RESULTADOS CIENTÍFICOS EN EL PROCESO EDUCATIVO
METHODOLOGICAL WORK FOR THE INTRODUCTION OF SCIENTIFIC RESULTS IN THE EDUCATIONAL PROCESS
Oneida Oquendo Núñez, Karelis Licea Álvarez, Yamilka González Batista
1-10
PDF (Español (España))
TÉCNICAS PARTICIPATIVAS DE ORIENTACIÓN EDUCATIVA PARA FAVORECER EL CRECIMIENTO PERSONAL DEL MAESTRO PRIMARIO EN FORMACIÓN
COMMUNICATIVE TECHNIQUES OF EDUCATIONAL ORIENTATION TO FAVOR THE PERSONAL GROWTH OF THE PRIMARY TEACHER IN TRAINING
Yorlan José Rivas Avila
11-25
PDF (Español (España))
ENSEÑAR A ENSEÑAR Y ENSEÑAR A APRENDER COMO ESTRATEGIAS DIDÁCTICAS PARA POTENCIAR LA EVALUACIÓN DEL APRENDIZAJE
TEACH TO TEACH AND LEARN TO LEARN AS TEACHING STRATEGIES TO POTENTIATE THE LEARNING EVALUATION
Danilo Arquímides Quiñones Reyna, Leyder Ortiz Pérez, Nuria Ramona Corrales Peña
26-40
PDF (Español (España))
INNOVACIÓN E INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA: EXPERIENCIA EN LA FORMACIÓN UNIVERSITARIA DE LOS PROFESIONALES DE LA EDUCACIÓN
INNOVATION AND SCIENTIFIC RESEARCH: EXPERIENCE IN THE UNIVERSITY TRAINING OF PROFESSIONALS IN EDUCATION
Laura Leticia Mendoza Tauler, Alberto Leyva Figueredo, Yolanda Cruz Proenza Garrido
41-50
PDF (Español (España))
EL MÉTODO EXPOSICIÓN PROBLÉMICA EN LA ENSEÑANZA DE LA INFORMÁTICA
THE PROBLEMIC EXPOSURE METHOD IN THE TEACHING OF COMPUTERS
Maribel Pozo Reyes, Ivis Catalina Villavicencio Estepa, Magalis Macias Tamayo
51-58
PDF (Español (España))
EL PAPEL DEL TRABAJO EN LA FORMACIÓN DEL PROFESIONAL: UN PROBLEMA PEDAGÓGICO
THE ROLE OF WORK IN TRAINING THE PROFESSIONAL: A PEDAGOGICAL PROBLEM
Sarvelio Guerra Gómez, Maritza Rodríguez Peña, Juan Guerra Gómez
59-67
PDF (Español (España))
LA COMPOSICIÓN ESCOLAR COMO INSTRUMENTO DE DESARROLLO DEL PENSAMIENTO DESDE LOS PROCESOS DE LECTURA Y ESCRITURA
THE SCHOOL COMPOSITION AS AN INSTRUMENT FOR THE DEVELOPMENT OF THOUGHT FROM THE PROCESSES OF READING AND WRITING
Rafael Angel Ponce de León Hechavarría, Juana Guerrero García, Kenia Elizabeth García Armas
68-78
PDF (Español (España))
PROPUESTA DE EJERCICIOS PARA POTENCIAR LA PARTICIPACIÓN DE LAS ADOLESCENTES DE LA COMUNIDAD “CABACÚ” DE BARACOA EN LA PRÁCTICA DEL BALONMANO
PROPOSAL OF EXERCISES TO POTENTIATE THE PARTICIPATION OF THE ADOLESCENTS OF THE COMMUNITY "CABACÚ" OF BARACOA IN THE PRACTICE OF THE BALLONMANO
Francisco Abraham Sanamé Matos
79-88
PDF (Español (España))
DISEÑO DE UN MÓDULO CONTABLE PARA EL CÁLCULO DE LOS ÍNDICES FINANCIEROS DE FORMA AUTOMÁTICA
DESIGN OF AN ACCOUNTING MODULE FOR THE CALCULATION OF FINANCIAL INDICES AUTOMATICALLY
Jéssica Malena Yépez Holguín, Gustavo Guillermo Ortiz Choez, Yudenalbis La O Mendoza
89-97
PDF (Español (España))
EL PROCESO DE ENSEÑANZA-APRENDIZAJE Y SU ENFOQUE SISTÉMICO EN LA UNIVERSIDAD DE GUAYAQUIL, ECUADOR
THE TEACHING-LEARNING PROCESS AND ITS SYSTEMIC APPROACH AT THE UNIVERSITY OF GUAYAQUIL, ECUADOR
Alfonso Marlon Altamirano Di Luca, Heriberto Bakke Medina Franco, Graciela Abad Peña
98-104
PDF (Español (España))
ESTRATEGIA DIDÁCTICA PARA EL DESARROLLO DE LAS HABILIDADES DEL PENSAMIENTO GEOMÉTRICO ESPACIAL
DIDACTIC STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF SPACE GEOMETRIC THINKING SKILLS
Wilber Ortiz Aguilar, Álvaro Jesús Pérez Temes, Katia Lisset Fernández Rodríguez
105-116
PDF (Español (España))
TALLERES DE BIBLIOTERAPIA FAVORECEDORES DE LA COMUNICACIÓN Y LA ORIENTACIÓN A LA FAMILIA PARA LA EDUCACIÓN DE SUS HIJOS/AS
BIBLIOTHERAPY WORKSHOPS FOR COMMUNICATION AND GUIDANCE TO THE FAMILY FOR THE EDUCATION OF THEIR CHILDREN
Greccy Castro Miranda, Yannet Peña Ramírez, Naiset Toranzo Castro
117-130
PDF (Español (España))
ANÁLISIS DE INTERRELACIONES EN LAS COMPETENCIAS DE LOS INGENIEROS EN SISTEMAS, MEDIANTE EL EMPLEO DE MAPAS COGNITIVOS DIFUSOS
ANALYSIS OF INTERRELATIONS IN THE COMPETENCIES OF THE ENGINEERS IN SYSTEMS, BY THE USE OF DIFFERENT COGNITIVE MAPS
Gustavo Guillermo Ortiz Choez, Miguel Alfonso Molina Calderón, Wilmer Adolfo Ortiz Choez
131-138
PDF (Español (España))
SISTEMATIZACIÓN Y GENERACIÓN DE CONOCIMIENTOS A PARTIR DE LA TEORÍA Y LA PRÁCTICA COMO EXPERIENCIA EN EL DISEÑO DE PROYECTOS ACADÉMICOS EN EL AULA
SYSTEMATIZATION AND GENERATION OF KNOWLEDGE FROM THEORY AND PRACTICE AS EXPERIENCE IN THE DESIGN OF ACADEMIC PROJECTS IN THE CLASSROOM
Santiago Gustavo Ramírez-Aguirre, Vicente León-Toledo, Aníbal Wilfrido Trujillo Naranjo
139-146
PDF (Español (España))
HACIA UNA CONCEPCIÓN DIDÁCTICA REFLEXIVA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR. UNA EXPERIENCIA DESDE EL ECUADOR
TOWARDS A REFLECTIVE DIDACTIC CONCEPTION IN HIGHER EDUCATION. AN EXPERIENCE FROM ECUADOR
Ricardo Melecio Arana Cadenas, Jessica Mariuxi Macías Alvarado, Kerly María Martínez Valencia
147-154
PDF (Español (España))
PROCESO DE ENSEÑANZA-APRENDIZAJE EN EL CAMPO DE LA INGENIERÍA HIDRÁULICA, APLICADO AL ESTUDIO DE LA SOCAVACIÓN EN CAUCES DE ARENA EN LA PILA DE LOS PUENTES
PROCESS OF TEACHING-LEARNING IN THE FIELD OF HYDRAULIC ENGINEERING, APPLIED TO THE STUDY OF THE SOCAVATION IN SAND CAUCES IN THE PILE OF THE BRIDGES
Ignacia Torres-Villegas, Santiago Gustavo Ramírez-Aguirre, Vicente León-Toledo
155-171
PDF (Español (España))
IMPACTO DE LOS CONOCIMIENTOS DE LA GINECOLOGÍA EN LOS ESTUDIANTES DE LA CARRERA ENFERMERÍA
IMPACT OF KNOWLEDGE OF GYNECOLOGY IN STUDENTS OF THE NURSING MEASUREMENT
Fanny Concepción Suárez Camacho, Ludwing Amalio Suárez Hurtado, Keyla Yamali Suárez Reinoso
172-179
PDF (Español (España))
IMPORTANCIA DEL CONOCIMIENTO DE LOS FACTORES DE RIESGO-PROTECCIÓN EN EL CONSUMO DE SUSTANCIAS TÓXICO-DEPENDIENTES PARA LOS ESTUDIANTES DE LA CARRERA PSICOLOGÍA CLÍNICA
IMPORTANCE OF KNOWLEDGE OF THE RISK-PROTECTION FACTORS IN THE CONSUMPTION OF TOXIC SUBSTANCES-DEPENDENT FOR THE STUDENTS OF THE CLINICAL PSYCHOLOGY MEASUREMENT
Ronald Alain Robledo Galeas, Narciza Dolores Piza Burgos, Narciza de Jesús Vaca Mendoza
180-188
PDF (Español (España))
LA EDUCACIÓN SEXUAL RESPONSABLE. IMPORTANCIA PARA EL PSICÓLOGO CLÍNICO
RESPONSIBLE SEXUAL EDUCATION. IT’S IMPORTANCE FOR THE CLINICAL PSYCHOLOGIST
Fanny Raquel López Tobar, Ena Haydee Dueñas Galarza, Segundo Enrique Chile Yugcha
189-197
PDF (Español (España))
LABOR EDUCATIVA DE PROMOTORES PARA LA REINSERCIÓN ESCOLAR Y/O LABORAL DE NIÑOS Y JÓVENES
EDUCATIONAL WORK OF PROMOTERS FOR THE REINSERCIÓN SCHOOL AND / OR LABOR OF CHILDREN AND YOUTH
Ulises Moyano, Dagneris Batista de los Ríos
198-207
PDF (Español (España))
LA DIDÁCTICA DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR VISTA DESDE LA REALIDAD ECUATORIANA
THE DIDACTICS OF HIGHER EDUCATION SEEN FROM ECUADORIAN REALITY
Maritza Carlota Gutiérrez Cedeño, Gardenia Alexandra Ramírez Aguirre, Washington Javier Paguay Balladares
208-216
PDF (Español (España))
MODELO PARA LA EVALUACIÓN DE COMPETENCIAS EN ESTUDIANTES DE SISTE-MAS DE INFORMACIÓN
MODEL FOR THE EVALUATION OF COMPETENCES IN STUDENTS OF INFORMATION SYSTEMS
Wilmer Adolfo Ortiz Choez, Marlon Alfonso Altamirano Di Luca, Miguel Alfonso Molina Calderón
217-223
PDF (Español (España))
LA TRIGONOMETRÍA COMO FACTOR DE APRENDIZAJE EN LOS CONTENIDOS PRÁCTICOS DE LA TOPOGRAFÍA
TRIGONOMETRY AS A LEARNING FACTOR IN THE PRACTICAL CONTENT OF TOPOGRAPHY
Katya Faggioni Colombo, Ignacia Torres Villegas, Washington Guillermo Meza Cabrera
224-236
PDF (Español (España))
ACTIVIDADES PARA CAPACITAR AL PROFESOR DE SECUNDARIA BÁSICA EN LA FORMULACIÓN DE PROBLEMAS MATEMÁTICOS
ACTIVITIES TO TRAIN THE BASIC SECONDARY TEACHER IN THE FORMULATION OF MATHEMATICAL PROBLEMS
Ania Domínguez Reyes, José Luis Silva Peña, Yenet Cabrales Perdomo
237-249
PDF (Español (España))
EDUCACIÓN PARA LA SALUD EN ENFERMEDADES INFECCIOSAS PARASITARIAS
HEALTH EDUCATION IN PARASITICAL INFECTIOUS DISEASES
Pedro Damián Ayala Pérez, Filomena Marisa Da Rosa Oliveira Neves, Ligia Magdalena Sales Garrido
250-254
PDF (Español (España))
ACTIVIDADES CON MEDIOS DINÁMICOS PARA EL PROCESO DE ENSEÑANZAAPRENDIZAJE DE LOS CONTENIDOS GEOMÉTRICOS
ACTIVITIES WITH DYNAMIC AIDS FOR THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF GEOMETRIC CONTENTS
Henry Fernández Rodríguez, Michel Enrique Gamboa Graus
258-273
PDF (Español (España))
EL APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS, UNA PROPUESTA PARA RELACIONAR LA ASIGNATURA DE TOPOGRAFÍA A LOS PROYECTOS DE VINCULACIÓN CON LA COMUNIDADDE LA UNIVERSIDAD DE GUAYAQUIL
PROBLEM-BASED LEARNING, A PROPOSAL TO RELATE THE TOPOGRAPHY SUBJECT TO PROJECTS LINKED TO THE COMMUNITY OF THE UNIVERSITY OF GUAYAQUIL
Santiago Gustavo Ramírez Aguirre, Washington Guillermo Meza Cabrera, Ignacia Torres Villegas
274-283
PDF (Español (España))
PROCEDIMIENTO DIDÁCTICO PARA LA RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS MATEMÁTICOS
DIDACTIC PROCEDURE FOR THE RESOLUTION OF MATHEMATICAL PROBLEMS
Yenet Cabrales Perdomo, Ania Domínguez Reyes, José Luis Silva Peña
284-292
PDF (Español (España))
LA INDEPENDENCIA TEATRAL: JOSÉ MARTÍ INICIADOR DEL TEATRO MAMBÍ
THE THEATER INDEPENDENCE: JOSÉ MARTÍ PIONEER OF THE MAMBÍ THEATER
Yudit Merino Téllez
293-301
PDF (Español (España))
EL USO DE HERRAMIENTAS TECNOLÓGICAS MODERNAS EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE LA TOPOGRAFÍA
THE USE OF MODERN TECHNOLOGICAL TOOLS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF TOPOGRAPHY
Washington Guillermo Meza Cabrera, César Augusto Eras Guamán, Ignacia Torres Villegas
302-313
PDF (Español (España))
Developed By
Open Journal Systems
Language
Español (España)
English
Information
For Readers
For Authors
For Librarians