Didactic principle for the History of Cuba in the multigrade elementary school.

Authors

Keywords:

history, multigrade, teaching, learning, principle.

Abstract

This article is the result of research carried out as part of the project "History for teaching and learning". It responds to the criterion of solving the problem related to the insufficiencies in the learning of national and local history of primary schoolchildren in multigrade schools. Its objective is to offer teaching and learning strategies of Cuban History for this type of institution. It includes the evaluation of the implementation of the proposal in a fifth and sixth grade class group of the Zonal Center "Waldemar Díaz de la Rosa" of Majibacoa municipality, in Las Tunas province, with favorable results, both in the teacher's direction and in the level of historical learning of schoolchildren, which includes the appreciation of the practical, individual and social usefulness of historical contents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Mirabal, I. (2015). Concepción teórico-metodológica para la utilización del mapa como medio de enseñanza de la Historia (tesis doctoral inédita). Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela Morales, Villa Clara.
Miyares, M. (2005). Estrategia didáctica para la construcción de estrategias de aprendizaje de la naturaleza por los escolares de 5. y 6. grados de la escuela multigrado (tesis doctoral inédita). Instituto Superior Pedagógico Frank País García, Santiago de Cuba.
Nápoles, A. I. (2008). Actividades para el desarrollo de la habilidad valorar en Historia de Cuba en el segundo ciclo de la escuela primaria multigrado (tesis de maestría inédita). Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas.
Nápoles, A. I. (2018). Potencialidades de la Historia de Cuba para el desarrollo de la creatividad en la escuela multigrado. Trabajo presentado en el Evento Nacional EDUSOC 2018 (ISBN: 978-959-16-3667-6) Las Tunas.
Nicaragua. Ministerio de Educación (2018). Material de apoyo de didáctica de multigrado. Cursos de profesionalización. Managua: Autor.
Ortiz, M. A., Martínez, M. M. y López, J. (marzo/abril, 2016). Necesidad social de la vinculación de los contenidos de la historia nacional con los contenidos de la historia local en el segundo ciclo de la Educación Primaria. Revista IPLAC, (2), 58-65.
Reyes, J. I. (2018). Fundamentos de la Didáctica de la Historia Social Integral. (Material inédito). Las Tunas.
Reyes, J. I. y Palomo, A. (2014). Enseñanza de la historia nacional. Un enfoque desde lo local (pp.213-296). En Sierra, J. J., Reyes, J. I. y Palomo. (2014), Compendio de trabajos de posgrado. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2021-01-27

How to Cite

Nápoles Cruz, A. I., & Reyes González, J. I. (2021). Didactic principle for the History of Cuba in the multigrade elementary school. Opuntia Brava, 13(1), 247–259. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1212

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>