LA AUTOFORMACIÓN COMO PROCESO DE SUPERACIÓN A PARTIR DEL TRABAJO METODOLÓGICO EN LA EDUCACIÓN PREUNIVERSITARIA
SELF-FORMATION AS AN UPGRADING PROCESS FROM THE METHODOLOGICAL WORK IN SENIOR HIGH
Resumen
El presente artículo muestra un acercamiento a la autoformación como una vía de superación de los docentes en la Educación Preuniversitaria. Los autores proponen aspectos esenciales que posibilitan que el profesor dirija su autopreparación a partir de un trabajo metodológico individual y personológico, basado en sus necesidades pedagógicas y el constante reanálisis de la información acerca de los modos de actuar, los procedimientos, motivaciones y conceptualizaciones sobre su labor profesional, que genera procesos de búsqueda y transformaciones, a partir de la propia experiencia y la ajena, que recodifica, reorganiza y sistematiza su experiencia de trabajo hacia estadios superiores de desarrollo conscientemente determinados.
ABSTRACT
This article shows an approximation to the self-formation process as a way to upgrade teachers in senior high. The author proposes a valuation about the essential aspects to take into account so that this process makes possible that teachers guide their self-preparation towards the teaching functions, upon the basis their own pedagogical necessities. The self-formation process will favor the constant reanalysis of the information about students acting ways, procedures, motivations and conceptualizations related to the pedagogical labor in order to bring forth necessary transformations through retrospective experiences, collaboration and interactions which will permit encode, re-organize, and systematize all the system of work toward higher studies at college.
KEY WORDS: Self-formation, methological work, students acting ways, selfpreparation.