EL TRATAMIENTO DIDÁCTICO DE LA TEMPORALIDAD Y LA ESPACIALIDAD EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE DE LA HISTORIA EN LA EDUCACIÓN PRIMARIA
THE DIDACTIC TREATMENT OF TEMPORALITY AND SPATIALITY IN THE PROCESS OF LEARNING OF HISTORY IN PRIMARY EDUCATION
Resumen
Este artículo se centra en la educación de la personalidad de los escolares que cursan el quinto y sexto grados de la Educación Primaria, a partir de la Didáctica de la Historia. En él se analizan las nociones y representaciones históricas que, apoyadas en las categorías temporalidad y espacialidad, favorecen la educación histórica de los escolares, lo que impacta en el proceso de comprensión histórica y su utilidad personal y social. Asimismo, se revelan aspectos referidos a la elaboración de estrategias de aprendizajes para su utilización en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba en la Educación Primaria.
ABSTRACT
This article focuses on the education of the personality of schoolchildren in fifth and sixth grade in elementary education. This edge calls the attention to special didactics, in this particular case to the Teaching of History. In the first part, we analyze critically historical notions and representations supported in the categories temporality and spatiality, to promote historical education of schoolchildren, which impacts the processes of historical understanding, personal and social utility, while in the second part of the article, aspects related to the development of learning strategies for use in the teaching-learning process of History of Cuba in Primary Education are revealed.
KEY WORDS: Temporality, spatiality, history education.