The environmental formation of students of the Bachelor's Degree in Education. Marxism Leninism and History from the discipline of Universal History
Keywords:
History, Universal History, environment, environmental education, environmental trainingAbstract
The article deals with how to favor the environmental formation of the students of the Bachelor's Degree in Education. Marxism Leninism and History, from the discipline of Universal History, which includes in a chronological sense the evolution of human society from the emergence of man to the present; in Africa, Asia and Europe, has objectives focused on the achievement of solidarity and the commitment to build a better future for all and contribute to environmental education. The teaching-learning process of the subjects that make up the aforementioned discipline, allows knowing the most significant processes, phenomena and historical events of the different aspects of human activity, in the economic, social and cultural fields, as well as the consequences that these have had on the environment, and how the situation of this can condition the historical facts. The work offers some fundamentals of environmental education, emanating from the materialistic conception of history, the normative documents of environmental policy and research; it exemplifies with some activities carried out by the students. The results influence in a better preparation to contribute to the environmental education of the students of the educational levels where they will practice the profession.
Downloads
References
Castro, F. (15 de marzo de 2011). Los desastres que amenazan al mundo. Periódico Granma, No 56, p.3
Castro, F. (8 de marzo de 2010). Los peligros que nos amenazan. Periódico Granma No 56, p.2
Cuba. Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de Estudio E Carrera Licenciatura en Educación. Marxismo Leninismo e Historia. La Habana: Autor.
Leal, A. (2002). Desafíos de la enseñanza de la Historia: Conocer para transformar, amar para enseñar y educar. En. H. Díaz, Enseñanza de la Historia: selección de lecturas (pp.10-34).La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Marx, C. Engels, F. (2009). Manifiesto Comunista. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.
Organización de Naciones Unidas (ONU –CEPAL, 2018). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. (LC/G.2681-P/.Rev.3).ONU-CEPAL: Santiago. Recuperado de http://hdl.handle.net/11362/40155
Partido Comunista de Cuba (2021). Documentos del VIII Congreso del Partido Comunista de Cuba: Conceptualización del Modelo Económico y Social Cubano de desarrollo socialista. Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2021-2026. La Habana: Editora Empresa de Artes Gráficas Federico Engels. Recuperado de: http://media.cubadebate.cu/wpcontent/uploads/2020/07/PDF-321.pdf
Partido Comunista de Cuba. (1 de junio de 2017). Documentos del 7mo. Congreso del Partido. Bases del Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta el 2030. Tabloide Especial (junio 2017).
Partido Comunista de Cuba. (2012). Primera Conferencia Nacional del Partido Comunista de Cuba. La Habana:Editora Política.
Quintero, C., Garcés, E. y Fonticiella, E. L. (2018).El manifiesto comunista: su utilidad para enseñar y aprender Historia. Opuntia Brava, 8(3), 37-44. Rrecuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/537
Saborido, J R. (2020). La conferencia inaugural del 12do Congreso Internacional de Educación Superior, Universidad 2020. Universidad y desarrollo sostenible. Visión desde Cuba. Ministerio de Educación Superior.
Santos, I., Betancourt, M., Parada, A., Montaño, J. R., Pérez, J. E. y Ruiz, H. (2019).La educación ambiental para el desarrollo sostenible en la formación del profesional. Plan E de las carreras universitarias. Ministerio de Educación Superior.