The attention to the personal growth of the student of the Pedagogy-Psychology career in initial training

Authors

  • Yorlan José Rivas Avila Master in Educational Guidance. Degree in Psychology. Faculty of Educational Sciences. Department of Pedagogy-Psychology, University of Las Tunas, Cuba. http://orcid.org/0000-0003-2497-4929
  • Pablo Raúl Mas Sánchez Doctor in Pedagogical Sciences. Degree in Education, specializing in Pedagogy-Psychology. Faculty of Educational Sciences. Department of Pedagogy-Psychology, University of Las Tunas, Cuba. http://orcid.org/0000-0002-3710-0369
  • Lázara María Varona Moreno Doctor in Pedagogical Sciences. Degree in Education, specializing in Pedagogy-Psychology. Faculty of Educational Sciences. Department of Pedagogy-Psychology, University of Las Tunas, Cuba. http://orcid.org/0000-0002-3795-9253

Keywords:

personal growth, student, career Pedagogy-Psychology, initial education.

Abstract

The personal growth of the student of the Pedagogy-Psychology career in initial formation, constitutes a priority of the National System of Higher Education in Cuba, given the current need of this professional to face and contribute to the educational and social changes that the country lives in the present century. The article reveals the historical study of the attention to personal growth in the initial formation of the student of the Pedagogy-Psychology career, as part of the result of the scientific research project: orientation and psycho-pedagogical advice in educational, labor, social and clinical contexts for the Cuban socio-educational development. The study was based on a dialectical-materialistic approach, which made possible in its systematization to start from a historical-contextual level. In this sense, scientific methods of the theoretical level were applied (historical-logical, analysis-synthesis and induction-deduction) and as procedures, the review of documents (articles, theses, study plans, subject programs, educational strategies and professional model) was taken into account, as well as testimonies of psychopedagogues in initial and permanent training. The above contributed to determine the background and evolution of the attention to the personal growth of the student of the Pedagogy-Psychology career in initial formation. The need to attend from the university context and its processes to the personal growth of the student of the Pedagogy-Psychology career in initial formation is revealed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calzado, L. (2012). El desarrollo de la autovaloración docente desde el enfoque creativo vivencial en los estudiantes de la carrera de Pedagogía-Psicología (tesis doctoral inédita). Universidad de Oriente, Cuba.

Castro, G., Peña, S. y Boffill, T. F. (2018). Diagnóstico y comunicación. Desafíos en la preparación profesional del licenciado en pedagogía-psicología en formación inicial. Opuntia Brava, 10(1),143-154. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/0b25e88a-0a54-4f96-8c63-c60662190084

Constitución de la República de Cuba (2019). Recuperado de http://www.gacetaoficial.gob.cu

Cuba. Ministerio de Educación Superior (2008). Plan de Estudio C Modificado. Carrera de Licenciatura en Educación especialidad Pedagogía-Psicología. La Habana: Autor. Recuperado de http://www.mes.gob.cu

Cuba. Ministerio de Educación Superior (2010). Plan de Estudio D. Carrera de Licenciatura en Educación especialidad Pedagogía-Psicología. La Habana: Autor. Recuperado de http://www.mes.gob.cu

Cuba. Ministerio de Educación Superior (2012). Plan de Estudio D Ajustado. Carrera de Licenciatura en Educación especialidad Pedagogía-Psicología. La Habana: Autor. Recuperado de http://www.mes.gob.cu

Cuba. Ministerio de Educación Superior (2016). Plan de Estudio E. Carrera de Licenciatura en Educación especialidad Pedagogía-Psicología. La Habana: Autor. Recuperado de http://www.mes.gob.cu

Espinoza Vásquez, R. A. (2019). Un acercamiento al enfoque y roles del psicopedagogo desde la diversidad compleja. Pilquen, Sección Psicopedagogía, 16(1). Recuperado de http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/2300/pdf

Espinoza Freire, E. E. (2019). Las variables y su operacionalización en la investigación educativa. Segunda parte. Conrado, 15(69), 171-180. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1052

Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Félix Varela.

Mendoza, M. M., Del Valle, J. N. y González, Z. (2021). Concepción teórico metodológica para el desarrollo del modo de actuación creativo en estudiantes universitarios. Mendive, 19(4), p.1185-1202. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/263

Miranda, T. (2005). Transformaciones educacionales y el nuevo modelo curricular para la formación de los profesionales. Material en soporte digital. La Habana: MES. Recuperado de http://www.mes.gob.cu

Miret, L., Fuster, A., Peris, E., García, D. y Saldaña, P. (2010). El perfil del psicopedagogo. Recuperado de http://www.monografias.com

Oliva, A. Y. (2011). La identidad profesional: una cualidad esencial para la formación inicial del psicopedagogo. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(28), 1-45. Recuperado de http://caribeña.eumed.net/identidad-profesional/

Ortiz, E. A., Doce, B. L. y Mendoza, L. L. (2019). La formación inicial de psicopedagogos en Cuba. Regularidades y retos contemporáneos. Opuntia Brava, 11(2), 38-53. Recuperado de https://doi.org/10.35195/ob.v11i2.740

Ramírez, A. M. (2016). La orientación educativa en la prevención de la violencia familiar desde la formación del estudiante de la carrera Pedagogía-Psicología (tesis doctoral inédita). Universidad de Holguín, Cuba.

Ramos, G. (2011). Estudio del proceso histórico-pedagógico y sus categorías para la determinación de sus regularidades y tendencias históricas. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(24). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/index.htm

Ravelo, M., Bonilla, I. C., Martell, M. y Toledo, M. (2019). La formación y desarrollo de la competencia investigativa, una experiencia en Pinar del Río. Mendive, 17(1), 54-68. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1463

Rivas, Y. J., Mosqueda, L. y Alonso, E. (2021). La formación del psicopedagogo(a) en la Universidad de Las Tunas. Pilquen: Sección Psicopedagogía, 18(2), 1-11. Recuperado de http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/2300/pdf

Rodríguez del Rey, M. E., Misas, J. y Lamí, L. E. (2017). Rol de la Tecnología Educativa en la formación del psicopedagogo. Conrado, 14(62), 139-142. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Ruiz, O. (2014). La formación de las habilidades profesionales pedagógicas en los estudiantes de la Licenciatura de la especialidad Pedagogía-Psicología (tesis doctoral inédita). Universidad Central de Las Villas, Cuba.

Sánchez, K., Fuentes, I., López, M. M., Martí, Y. y Contreras, M. (2022). Presupuestos metodológicos en la formación inicial de las competencias socioemocionales del joven universitario de carreras pedagógicas. Universidad y Sociedad, 14(S1), 248-257. Recuperado de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/download/2628/2579/

Vázquez, L., Díaz, D. R. y Cárdenas, R. (2018). La formación inicial del Licenciado en Educación Pedagogía-Psicología. Necesidad de la autonomía grupal. Educación y Sociedad, 16(2), 117-129. Recuperado de http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/download/1071/pdf

Published

2022-10-25

How to Cite

Rivas Avila, Y. J., Mas Sánchez, P. R., & Varona Moreno, L. M. (2022). The attention to the personal growth of the student of the Pedagogy-Psychology career in initial training. Opuntia Brava, 14(4), 40–54. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1674

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)