ESTRATEGIA DINÁMICO-PARTICIPATIVA PARA LA ENSEÑANZA DEL ESTILO COMUNICATIVO FLEXIBLE A LOS ESTUDIANTES DE PRIMER AÑO DE LA CARRERA COMUNICACIÓN SOCIAL
DYNAMIC AND PARTICIPATORY STRATEGY FOR TEACHING THE COMMUNICATIVE FLEXIBLE STYLE TO THE STUDENTS OF FIRST YEAR OF SOCIAL COMMUNICATION MEASUREMENT
Resumen
En el artículo se presenta una estrategia dinámico-participativa para la enseñanza del estilo comunicativo flexible a los estudiantes de primer año de la carrera Comunicación Social, con el fin de potenciar la educabilidad de estos mediante la enseñanza de dicho estilo, lo que contribuye a flexibilizar su comportamiento comunicativo, tanto en la forma verbal como extraverbal, en función de elevar su efectividad en el contexto universitario y fuera de este. La estrategia se fundamenta en el rescate, desde lo comunicativo, de la educación formal y los valores que conforman la cultura del habla cubana.
ABSTRACT
This article deals with a dynamic-participatory strategy for the teaching of the communicative-flexible style of the students of the first year in Social Communication measurement, in order to intensify their educability through the teaching of the above mentioned style; which contribute flexing their communicative behavior as in the verbal form as in the extraverbal one, with the aim to upgrade the effectiveness in the university context and out of it. The strategy is supported by the rescue of the communicative, formal education and values that integrate the culture of the Cuban speech.
KEY WORDS: Dynamic-participatory strategy, communicative-flexible style, communication.