Methodological strategy for the teaching-learning of mathematical concepts in computer engineering major

Authors

Keywords:

methodological strategy, mathematical concepts, computer engineers, and subjectivity.

Abstract

Comprehensive training of Computer engineers is a current need. Therefore, the study of the teaching learning process of these professionals, and specially of mathematical concepts is essential to the society´s development. This motivated the aim of this research: to develop a methodological strategy for the teaching learning process of mathematical concepts for the training of Computer engineers. In this article, the term methodological strategy was defined from the perspective of the Theory of Subjectivity as a current aspect of the Cultural Historical Approach, what allowed the authors to take a position on its structure and characterize its stages and actions. A proposal of methodological strategy was also developed from the assumed theory. The proposed strategy contributed to transformation of the educational reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine Fernández, F. y otros (1999). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje. La Habana: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC).

Ballester Pedroso, S., García La Rosa, J. E., Almeida Carazo, B., Álvarez Pérez, M. M., Rodríguez Ortíz, M., González Noguera, R. A., Villegas Jiménez, E., Fonseca González, A. L. y Púig Reyes, N. (2018). Didáctica de la matemática. Tomo I. Ciudad de la Habana: Editorial Universitaria.

Bermúdez, R., Pérez, L. y Acosta, R. (1998). Desarrollo ontogenético de la personalidad. La Habana: Pueblo y Educación.

Bueno Hernández, R. y González Hernández, W. (2021) Modelo del proceso de enseñanza aprendizaje de los conceptos matemáticos en la formación del informático. Explorador digital, 5(4), 27-43.

Bueno Hernández, R., Naveira Carreño, W. y González Hernández, W. (2020) Los conceptos matemáticos y sus definiciones para la formación de los ingenieros informáticos para la sociedad. Universidad Y Sociedad, 12(4), 147-155. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1625

Cabeza García, P. M. (2021). Consideraciones teóricas de la emocionalidad en el proceso enseñanza aprendizaje de las matemáticas. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 201-210.

Cedeño, M. I., Barreiro, M. P. R. y Acosta. J. Z. (2022). El aprendizaje significativo en la educación superior. 593 digital Publisher CEIT, 7(1), 418-429.

Curiel Peón, L., Ojalvo Mitrany, V. y Cortizas Enríquez, Y. (2019). La educación socioafectiva en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3), 1-8.

De Armas Ramírez, N. y otros (2003). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Curso 85, Evento Internacional Pedagogía 2003. La Habana.

Gamboa Araya, R. (2014). Relación entre la dimensión afectiva y el aprendizaje de las matemáticas. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal) EISSN: 18(2).

González Rey, F. (2010). Las categorías de sentido, sentido personal y sentido subjetivo en una perspectiva histórico-cultural: un camino hacia una nueva definición de subjetividad. Universitas Psychologica, 9(1), 241-253.

González-Rey, F. (2011). Sentidos subjetivos, lenguaje y sujeto: avanzando en una perspectiva postracionalista en psicoterapia. Rivista di psichiatria, (46), 310-314.

Gutiérrez-de-Rozas, B. y Carpintero Molina, E. (2021). Análisis de la evaluación de programas de educación emocional y motivación en Educación Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 503-525. Recuperado de https://doi.org/10.6018/rie.442341

Gutiérrez-Delgado, J., Gutiérrez-Ríos, C. y Gutiérrez-Ríos, J. (2018). Estrategias metodológicas de enseñanza y aprendizaje con un enfoque lúdico. Revista de Educación y Desarrollo, 45.

Medina Hidalgo, M. (2017). Estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático. UNESUM-ciencias: Revista Científica Multidisciplinaria, 1(3).

Montes de Oca Recio, N. y Machado Ramírez, E. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Revista Humanidades Médicas, 11(3), 475-488.

Pedersen, M. (2017). Functional analysis in applied mathematics and engineering. Routledge. Recuperado de http://orcid.org/10.1201/9780203755426

Smith, F. T., Dutta, H. y Mordeson, J. N. (Eds.). (2019). Mathematics Applied to Engineering, Modelling, and Social Issues (200). E. U.: Springer.

Published

2023-01-30

How to Cite

Bueno Hernández, R. J., & González Hernández, W. (2023). Methodological strategy for the teaching-learning of mathematical concepts in computer engineering major. Opuntia Brava, 15(1), 318–331. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1753

Issue

Section

Articles