The psychoeducational psychologist and psychological orientation in companies. A view from the Labor Psychopedagogy
Keywords:
psychopedagogist, companies, training, counseling, job orientationAbstract
The purpose of this paper is to address the need for the inclusion of the educational psychologist within the business environment, its responsibilities and implications. To this end, it reflects on the contributions that this professional can offer in organizations, by favoring and enriching their performance. A bibliographic review on labor psychopedagogy was carried out to specify its concept, purpose and foundations, as well as to emphasize its importance and functions. The functions and importance of training, work orientation and work climate are described. In the conclusions, reference is made to how the tools that the labor psychopedagogist possesses within the business system favor the process of selection, training and labor orientation of its workers, tasks that can be developed having as a base a set of knowledge proper to his area. The work of the psychopedagogist in the business context will make it possible to solve problems detected in practice within the company and increase its efficiency.
Downloads
References
Cabrera, L. y Bethencourt, J. (2010). La psicopedagogía como ámbito científico-profesional. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(2), 893-914. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2931/293122002021.pdf
Civitelli, A. (2015). El rol del psicopedagogo en el ámbito de la selección y capacitación de personal (tesis de pregrado). Universidad Abierta Interamericana. Recuperado de http://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC120776.pdf
Cuba. Ministerio de Educación (2016). Modelo del profesional. Plan de estudio E. Licenciatura en Educación especialidad Pedagogía Psicología. La Habana. Cuba: Autor.
Díaz, S. E. (2013). Influencia del clima organizacional en el rendimiento del personal en la empresa Mannucci Diesel SAC en el año 2012 (tesis de pregrado). Universidad Nacional de Trujillo. Recuperado de http://dspace.unitru.edu.pe/bitstream/handle/UNITRU/5133/DIAZ%20SANCHEZ%20SHEYLA%20ELIZABET%28FILEminimizer%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mulet, M. (2013). Desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas en el profesional de la educación en formación inicial (tesis doctoral inédita). Universidad de Holguín.
Palma, S. (2011). Motivación y clima laboral en personal de entidades universitarias. Revista de Investigación en Psicología, 3(1), 11-21. Recuperado de https://doi.org/10.15381/rinvp.v3i1.4909
Peña, Y. (2014). Talleres para favorecer la preparación del profesional de Pedagogía-Psicología en formación inicial para el desempeño de la función orientadora (tesis de maestría inédita). Universidad de Las Tunas.
Riboldi, M. (2013). El rol del psicólogo en el ámbito laboral (tesis doctoral inédita). Universidad Empresarial Siglo 21. Recuperado de https://repositorio.uesiglo21.edu.ar/bitstream/handle/ues21/11994/TFG-_El_rol_del_Psic%C3%B3logo_en_el_%C3%A1mbito_laboral.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rojas, A., Estévez, M. y Domínguez, Y. (2018). La formación psicopedagógica del docente como ámbito profesional. Conrado, 14(62), 266-271.
Rosales, F. (2020). La importancia del área de Psicopedagogía Laboral en la Universidad Tecnológica General Mariano Escobedo. Revista Iberoamericana de producción Académica y Gestión Educativa, 7(14).
Santiesteban, Y. (2015). El modo de actuación profesional pedagógico del Licenciado en Español- Literatura en formación inicial (tesis doctoral inédita). Universidad de Las Tunas.
Varela, S. e Izcurdia M. (2013). Clima laboral y mobbing. Anuario de Investigaciones, 20, 23-26. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3691/369139949055.pdf