Historical study of love of profession in medical professional identity
Keywords:
historical study, love of the profession, medical professional identity.Abstract
The present research reveals the importance of prioritizing the historical study as part of the foundations that support the love for the profession in the medical professional identity. This has its starting point in the identification of the problem: insufficiencies in the historical foundation of love for the profession, as a component of the formation of the medical professional identity in the student of the career of Medicine, which limits its integral formation and has as objective: to argue the historical foundations of love for the profession in the medical professional identity of the student of the career of Medicine. Among the fundamental methods used, the Historical and Logical methods stand out, these allow identifying indicators and stages to study the historical evolution of love for the profession between 1960 and 2020, characterizing each stage as an important result for the advance of the rest of the research tasks, which together with the identification of historical trends, constitute important supports in the result as part of a doctoral research and task of the Territorial research project, financed by CITMA, in the province of Las Tunas.
Downloads
References
Beltrán, M. E. (2020). La interculturalidad en la formación de la identidad profesional médica en el estudiante de la carrera de Medicina (tesis doctoral inédita). Universidad de Las Tunas. Las Tunas.
Beltrán, M. E., Best, A. y Acebo, M. (2018). La interculturalidad en la formación médica cubana, retos y perspectivas en el siglo XXI. Revista Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta, 43(6) (especial).
Carreño, R. y Salgado, L. (2005). La evolución histórica de la Educación médica en Cuba a partir de 1959. Revista Cubana Educación Médica Superior, 19(2), 12-21.
Cuba. Ministerio de Salud Pública (Minsap, 2004). Proyecto Policlínico Universitario. Marco Conceptual. Versión 1. La Habana: Autor.
Cuba. Ministerio de Salud Pública (Minsap, 2007). Carta Ministerial del 31 de mayo (soporte electrónico).
Cuba. Ministerio de Salud Pública (Minsap, 2015). Modelo del profesional de la Carrera de Medicina. La Habana, Cuba: Ciencias Médicas.
Cuervo, M. (2002). La educación en valores. Paradigmas de la medicina cubana. Las Tunas, (soporte electrónico). Cuba.
Delgado, G. (2004). Desarrollo histórico de la enseñanza médica superior en Cuba desde sus orígenes hasta nuestros días. Revista de Educación Médica Superior, 18(1), 23-34.
Gómez, E. y Morales, I. (2009). Fundamentos para la evaluación cualitativa de la formación de valores en carreras de la salud. Revista Educación Médica Superior, 23(3), julio-septiembre.
León, M. (2012). Concepción didáctica de educación en el trabajo para contribuir a la formación del valor identidad profesional médica (tesis doctoral inédita). Universidad de Las Tunas. Las Tunas.
Linares, F., López, C. K. y Abreus, Y. (2015). Desarrollo histórico de la Enseñanza Médica Superior en Cuba de 1959 a 1989. MediSur, 13(1), 75-83.
Martínez, E. (2001). Formación de valores en el personal de la salud. Revista Cubana de Medicina Militar, 30(3), julio-septiembre.
Morales, Y. (2008). Impacto del Policlínico Universitario en los servicios de salud (soporte electrónico).
Partido Comunista de Cuba (PCC, 2006). Programa Director para el reforzamiento de valores fundamentales en la sociedad cubana actual. Comité Central del Partido Comunista de Cuba (soporte electrónico). La Habana.
Rodríguez, E. y Vidal, L. A. (2010). Consideraciones históricas y tendencias pedagógicas de la Medicina en Cuba. Revista Médica Electrónica, 32(3).