The communicative competence in professionals of different levels of education in the Holguín province

Authors

  • Yannia Torres Pérez Master's Degree in Educational Sciences. Degree in Psychology. Assistant Professor. Responsible for the Educational Guidance Office at the University of Holguin. Department of Pedagogy Psychology. University of Holguin. Cuba. https://orcid.org/0000-0002-3082-4815
  • Yudith Santos Ordóñez Master's Degree in Educational Sciences. Degree in Defectology. Assistant Professor. Member of the Educational Guidance Office at the University of Holguin. Department of Pedagogy Psychology. University of Holguin. Cuba. https://orcid.org/0000-0002-1339-9220
  • Mayda Cárdenas Tauler Master of Science in Higher Education. Degree in Pedagogy-Psychology. Assistant Professor. Member of the Educational Guidance Office at the University of Holguin. Vice-president of the Gender, Family and Society Chair. Department of Pedagogy-Psychology. University of Holguin. Cuba. https://orcid.org/0000-0003-3536-7104

Keywords:

communicative competence, educational professionals, teaching levels.

Abstract

The educational process requires an increasingly competent professional tempered by the communication demands that their professional work demands. The article presented presents the results of an investigation carried out on the communicative competence in educators, as part of the project "The psycho-pedagogical training of professionals for social development" of the University of Holguin. It starts from the analysis of the theoretical references that support the theme through the influence of pedagogical, psychological and sociological sciences to achieve a holistic integrative vision on the current approaches that constituted a guide when carrying out a diagnostic study of the communicative competence of the professionals of different education subsystems in the Holguin province. For this purpose, empirical research methods such as observation and survey of 220 educators were used. The results revealed the strengths the level of development reached by the respondents in the communicative competence according to the educational context in which they work and the indicators used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, Y. (2018). Fortalecimiento de la competencia comunicativa lectora y escritora usando el blog como estrategia didáctica con los alumnos de 7° grado en la institución educativa agrícola de la Mina – Cesar (tesis de diploma inédita). Universidad Santo Tomás Licenciatura en Literatura y Lengua Castellana. Valledupar.

Espinosa, E., Lema, R. y Rivas, H. (2020). Las competencias comunicativas en el proceso formativo profesional. Maestro y Sociedad, 17(1). Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/SyS/article/view/5154/4617

Fernández, A. (2006). Habilidades para la comunicación y la competencia comunicativa. Comunicación Educativa. 2da ed. La Habana: Pueblo y Educación.

Gallego, J. y Rodríguez, A. (2018). Percepciones del profesorado sobre competencias comunicativas de futuros maestros de educación física. Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 18(71), 479-492.

Ortiz, E. (1995). El estilo comunicativo del maestro (tesis doctoral inédita). ISP José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.

Pérez, Y. (2018). El desarrollo de la competencia comunicativa a través de la superación postgraduada de docentes. Opuntia Brava, 10(2). Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/85

Pompa, Y. y Pérez, I. (2015). La competencia comunicativa en la labor pedagógica. Universidad y Sociedad 7(3), 160-167. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/

Reyzábal, M. (2012). Las competencias comunicativas y lingüísticas, clave para la calidad educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4). Recuperado de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol10num4/art5.pdf

Rivero, N. M (2017). La educación en Cuba: derecho de todos. Trabajo presentado en el II Congreso Internacional Virtual sobre Los Modelos Latinoamericanos de Desarrollo. Recuperado de https://www.eumed.net/libros-gratis/actas/2017/latinoamerica/17-la-educacion-en-cuba.pdf

Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura, 1-35. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Tijeras, A. y Monsalve, L. (2018). Desarrollo de la competencia comunicativa en la formación inicial del profesorado. Atenas, 3(43), julio-septiembre, 86. Recuperado de https://atenas.mes.edu.cu

Torres, Y. y Medina, E. (2017). El entrenamiento socio-psicológico para el desarrollo de la comunicación interpersonal. Opuntia Brava, 9(4), 145-154. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/217

Vargas-Díaz, C. y Apablaza, H. (2019) Competencia Comunicativa en la Formación Inicial Actual del Profesor de Matemática en Chile. Revista Formación Universitaria, 12(3), 81-90. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000300081

Zaldívar, D. (1998). Competencia comunicativa y relaciones interpersonales. Recuperado de http://www.saludparalavida.sld.cu/modules.php?name=News&file=article&sid=257

Published

2021-04-20

How to Cite

Torres Pérez, Y., Santos Ordóñez, Y., & Cárdenas Tauler, M. (2021). The communicative competence in professionals of different levels of education in the Holguín province. Opuntia Brava, 13(2), 130–144. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1152

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>