The communicative competence in professionals of different levels of education in the Holguín province
Keywords:
communicative competence, educational professionals, teaching levels.Abstract
The educational process requires an increasingly competent professional tempered by the communication demands that their professional work demands. The article presented presents the results of an investigation carried out on the communicative competence in educators, as part of the project "The psycho-pedagogical training of professionals for social development" of the University of Holguin. It starts from the analysis of the theoretical references that support the theme through the influence of pedagogical, psychological and sociological sciences to achieve a holistic integrative vision on the current approaches that constituted a guide when carrying out a diagnostic study of the communicative competence of the professionals of different education subsystems in the Holguin province. For this purpose, empirical research methods such as observation and survey of 220 educators were used. The results revealed the strengths the level of development reached by the respondents in the communicative competence according to the educational context in which they work and the indicators used.
Downloads
References
Espinosa, E., Lema, R. y Rivas, H. (2020). Las competencias comunicativas en el proceso formativo profesional. Maestro y Sociedad, 17(1). Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/SyS/article/view/5154/4617
Fernández, A. (2006). Habilidades para la comunicación y la competencia comunicativa. Comunicación Educativa. 2da ed. La Habana: Pueblo y Educación.
Gallego, J. y Rodríguez, A. (2018). Percepciones del profesorado sobre competencias comunicativas de futuros maestros de educación física. Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 18(71), 479-492.
Ortiz, E. (1995). El estilo comunicativo del maestro (tesis doctoral inédita). ISP José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.
Pérez, Y. (2018). El desarrollo de la competencia comunicativa a través de la superación postgraduada de docentes. Opuntia Brava, 10(2). Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/85
Pompa, Y. y Pérez, I. (2015). La competencia comunicativa en la labor pedagógica. Universidad y Sociedad 7(3), 160-167. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/
Reyzábal, M. (2012). Las competencias comunicativas y lingüísticas, clave para la calidad educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4). Recuperado de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol10num4/art5.pdf
Rivero, N. M (2017). La educación en Cuba: derecho de todos. Trabajo presentado en el II Congreso Internacional Virtual sobre Los Modelos Latinoamericanos de Desarrollo. Recuperado de https://www.eumed.net/libros-gratis/actas/2017/latinoamerica/17-la-educacion-en-cuba.pdf
Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura, 1-35. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Tijeras, A. y Monsalve, L. (2018). Desarrollo de la competencia comunicativa en la formación inicial del profesorado. Atenas, 3(43), julio-septiembre, 86. Recuperado de https://atenas.mes.edu.cu
Torres, Y. y Medina, E. (2017). El entrenamiento socio-psicológico para el desarrollo de la comunicación interpersonal. Opuntia Brava, 9(4), 145-154. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/217
Vargas-Díaz, C. y Apablaza, H. (2019) Competencia Comunicativa en la Formación Inicial Actual del Profesor de Matemática en Chile. Revista Formación Universitaria, 12(3), 81-90. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000300081
Zaldívar, D. (1998). Competencia comunicativa y relaciones interpersonales. Recuperado de http://www.saludparalavida.sld.cu/modules.php?name=News&file=article&sid=257