Technological scientific training: new challenges

Authors

  • Yester Marllory López Zambrano Doctor of Pedagogical Sciences. Master in Education and social development. Master in Educational Teaching, specializing in Educational Competencies. Lay University Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador. https://orcid.org/0000-0001-5442-8529
  • Sandra Solorzano Barcia Magister Environmental Management. Master in Audits and Environmental Management. Fishery Biologist, Specialty Environmental Engineering and Wastewater. Lay University Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador. https://orcid.org/0000-0003-4945-7223
  • José Patricio Barberán Cevallos Doctor of Pedagogical Sciences. Food Master Industrial Engineer. Lay University Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador. https://orcid.org/0000-0003-1221-8085

Keywords:

Cambio educativo, actividad científica, formación científica

Abstract

Education as a complex, historically determined social process has to respond to the challenge that current economic and technological development imposes, therefore, it must make transformations aimed at it. These transformations are managed under the term educational change. In the contemporary world, several educational systems face processes of change in technological scientific training as a process of gradual and intentional transformation of the conceptions, attitudes and practices of the educational community, aimed at promoting a developmental education in concrete historical conditions. In this sense, an experience is presented that makes it possible to demonstrate the achievement of a developmental education; that implies changes not only in the conceptions that support education, but also include development of educational attitudes and practices in the actions of those who star in it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yester Marllory López Zambrano, Doctor of Pedagogical Sciences. Master in Education and social development. Master in Educational Teaching, specializing in Educational Competencies. Lay University Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador.

Referencias

Arana, M. (1995). La revolución de la formación socio humanista básica del ingeniero. Revista Cubana de Educación Superior, (3), (pp. 51-58). La Habana.

Arocena, R. y Sutz, J. (2001). La transformación de la universidad latinoamericana mirada desde una perspectiva CTS. En J. López y J. Sánchez, Ciencia, tecnología, sociedad y cultura en el cambio de siglo, (pp. 173-190). Madrid: Biblioteca Nueva.

Arredondo, M. (1989). Notas para un modelo de docencia. Formación pedagógica de profesores universitarios. Teoría y experiencias en México. México: ANUIES-UNAM CESU.

Asamblea Nacional del Ecuador (2010). Ley Orgánica de la Educación Superior. Ecuador.

Barbier, J. M. (1993). La evaluación de los procesos de formación. Temas de educación. Madrid (documento en soporte digital).

Barreras, M. (2004). La educación holística. Caracas: Nuevas Letras.

Bermúdez, R. y Pérez, L. (2004). Aprendizaje formativo y crecimiento personal. La Habana: Pueblo y Educación.

CEAACES (2014). Estructura de presentación para los proyectos de rediseño de la oferta académica vigente y nuevas ofertas a nivel de grado. Recuperado de http://www.ces.gob.ec/gaceta-oficial/reglamentos

Delors, J. (1996). Formar a los protagonistas del futuro. El Correo de la UNESCO. Año XLIX, pp. 6-11. París, abril.

Gimeno, S. (1988). Comprobar y transformar la enseñanza. Madrid, España (documento en soporte digital).

Plan Nacional para el Buen Vivir (2013-2017). Recuperado de http://www.buenvivir.gob.ec  

Pozo, J. I. (1994). Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid: Morata.

Published

2019-10-28

How to Cite

López Zambrano, Y. M., Solorzano Barcia, S., & Barberán Cevallos, J. P. (2019). Technological scientific training: new challenges. Opuntia Brava, 11(4), 413–424. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/890

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>