Family mental health management, basic knowledge of the General Comprehensive Medicine specialist in training.

Authors

Keywords:

competencies, counseling, training, family mental health

Abstract

For the family health program, it is of great importance to contemplate the mental health of the basic cell, essential for the development of its members from the biopsychosocial conception, with a competence approach. A descriptive study was carried out, with the objective of determining the knowledge on the management of family mental health in General Comprehensive Medicine Specialists in training, in the period February 2021-2023, Minas-Camagüey-Cuba. From the universe of 40 specialists in training, a sample of 35 was selected by means of intentional sampling and eight of ten professors. A survey was applied to them after informed consent, and the data were processed by means of absolute and relative frequencies. Among the main results are that most of the specialists in training do not know the methodology of the integral visit to the family, as well as its dispensarization, which indicates the need to increase their preparation in this area; to the teachers it happens in a similar way: they recognize the inadequate preparation, the need of updated literature to improve themselves and identify some of the potentialities of the study plan, although it does not include the training of the orientation competence for the management of family mental health. Both of them list the Health Situation Analysis as a methodological instrument of relevance for their work. This allows inferring that the training of the competency orientation for the management of family mental health in specialists in training is of great significance, but there are theoretical-methodological insufficiencies for its achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, R. (2014) Formación académica en la especialidad de Medicina General Integral. En Medicina General Integral, 1. Salud y Medicina. Parte 12. Docencia, investigación e información en la Atención Primaria de Salud (pp.643-51). ECIMED.

Batista, M. E., Ramírez, G. y Jardines, R. E. (2023). Procedimiento para el diseño de perfiles por competencias en el área de Recursos Humanos de la Universidad de Las Tunas. Opuntia Brava, 15(4), 82-94. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/rticle/view/1967

Cáceres, A. (2008). Superación Profesional de Posgrado en la Atención Primaria de Salud. Una Estrategia Didáctica para la modificación de comportamientos y conductas a favor de los estilos de vida saludables. [Tesis doctoral no publicada, Universidad Ciencias Pedagógicas "Frank País
García", Santiago de Cuba]

Fernández-Berrocal, P., Cabello, R. y Gutiérrez, M. J. (2017). Avances en la investigación sobre competencias emocionales en educación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 88, 15-25.

García, B. (2021). Familia y Salud Mental. Guía informativa y práctica para familiares de personas con problemas de salud mental. 1ª Edición.

Hassan, W., Mohd, Z., Zahirah, S., Mohd, A., Mohd S. & Mohamed M. (2017). Validation and reliability of the translated Malay version of the psychosocial impact of dental aesthetics questionnaire for adolescents. Health and Quality of Life Outcomes, 15, 23.

Martínez, S. (2020). Higiene y Epidemiología. Análisis de la situación de salud. Una nueva mirada. Tercera edición. Editorial Ciencias Médicas.

Navarro, J., Ricardo, M., Martínez, M. R., López, M. A. y Cobas, N. (2018). Percepción de la necesidad de tratamiento ortodóncico por parte de adolescentes y sus padres. MEDISAN, 22(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192018000100004&script=sci_arttext&tlng=en

Ochoa, S., Suárez, C. O. y del Toro, M. (2023). La formación de los adolescentes cubanos desde la promoción de la salud. Una experiencia en tiempos de pandemia por Covid-19. Opuntia Brava, 15(1), 29-39. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1370

Otaño, R. (2014). Ortodoncia. Editorial Ciencias Médicas.

Ramos, R., Díaz, A., Valcárcel, N. y Ramírez, B. M. (2018). Las competencias profesionales específicas en la formación de los especialistas en
Medicina General Integral. Educ Med Super. 32(1), 130-140. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000100013&lng=es.

Rodríguez, M., Guerra, S. y Quintero, C. (2023). Una alternativa: cultura de salud. Contextualización e interdisciplinariedad. Opuntia Brava, 15(4), 130-141. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1971

Sábado, R. (2021). Formación profesional del especialista en Medicina General Integral y su competencia para prevenir el suicidio. Sociedad cubana de Educadores en Ciencias de la salud. Holguín

Salas, W. (2016). Formación por competencias en educación superior. Una aproximación conceptual a propósito del caso colombiano. http://www.rieoei.org/deloslectores/1036Salas.PDF

Published

2024-01-15

How to Cite

Díaz Hernández, E., García Acevedo, Y., & Loyola Hernández, O. (2024). Family mental health management, basic knowledge of the General Comprehensive Medicine specialist in training. Opuntia Brava, 16(1), 400–409. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/2076

Issue

Section

Original articles

Most read articles by the same author(s)