Local art in the teaching-learning of History and Appreciation of the arts in the Art Education career

Authors

Keywords:

local art, art education, History and Appreciation of the arts, teaching-learning, local art, arts education.

Abstract

The teaching-learning of local art in the Art Education career, as content of the subjects History and Appreciation of the Arts, occupies an important place in the training process of the art educator. Through the study of local art, the student appropriates related knowledge, learns skills that are useful for his or her professional practice and identifies with the artistic manifestations of his or her closest context, when dealing with themes of his or her locality. However, the treatment it receives in the agreements of the collectives in charge of the formative task is still insufficient. The aim of this work is to assess the state of the subject with a critical approach from its didactic and pedagogical results. The essential methods are qualitative, highlighting observation, experiential pedagogical experience and workshops for critical reflection and collective opinion. The contribution of local art as a content of the teaching-learning of History and Appreciation of the arts for the consolidation of the students' identity, as well as the development of skills and abilities for their professional performance, is weighted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, G. (2017). Actividades didácticas para favorecer la educación artística en la formación inicial del licenciado en educación primaria desde la apreciación de las artes plásticas (tesis de maestría inédita). Universidad de Las Tunas, Cuba.

Álvarez, F. J. y Nieto, I. (2022). Arte y Educación Artística. Una reflexión sobre la creatividad y la interdisciplinariedad de los lenguajes artísticos. ArtsEduca, 31, 251-262.

Álvarez, Y. M. (2019). Importancia de la enseñanza de la Historia y Apreciación de las Artes en la Educación Superior. Conrado, 15(68), 244-248.

Arada, A. (2020). Sistema de acciones de promoción cultural para la preservación del patrimonio escultórico de Rafael Ferrero (tesis de maestría inédita). Universidad de Las Tunas, Cuba.

Best, A. (2014). La formación del componente caribeño de la identidad cultural tunera en la formación inicial del Licenciado en Educación: Instructor de Arte (tesis doctoral inédita). Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.

Cabrera, M. L. (2019). De la historiografía de la escultura cubana: su escritura desde la Universidad. Universidad de La Habana, (288), 345-352.

Campos, R. (2021). Poder local, arte urbana e festivalização da cultura. Revista Crítica de Ciências Sociais, 53-76. Recuperado de https://journals.openedition.org

Cartaya, B. (2018). La Galería Taller de Escultura Rita Longa Aróstegui. Aportes al desarrollo cultural de Las Tunas (tesis de maestría inédita). Universidad de Las Tunas. Cuba.

Corazón, A. (2021). Desde la cultura visual contemporánea hacia el arte local: una propuesta educativa para el polígono del valle (tesis de maestría inédita). Universidad de Jaén, España.

Fernández, G. (2020). La perspectiva de género en la formación del profesional de educación artística (tesis doctoral inédita). Universidad de Las Tunas, Cuba.

Flores, L. (2021). La enseñanza del arte en la escuela de historia de la Universidad Autónoma de Zacatecas. MAGOTZI Boletín Científico de Artes del IA, 9(18), 59-62.

Gutiérrez, P. R., Cervantes, E. y Piedra, I. (2018). Referentes históricos de la formación de profesores de arte en Cuba. RECIE. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa 4(1), 431-442.

López, C. (2011). Estudio histórico- crítico de la enseñanza de las Artes Plásticas en la educación cubana, desde 1959 hasta el 2010 (tesis doctoral inédita). Instituto Superior Pedagógico de La Habana, Cuba.

Cuba. Ministerio de Educación Superior (2015). Modelo del profesional de la carrera Educación Artística. La Habana: Autor.

Cuba. Ministerio de Educación Superior (2016). Plan de Estudio E. La Habana: Autor.

Méndez, M. (2022). El modelo pedagógico desarrollador cubano y la experiencia del ciclo conferencia-seminario-clase práctica en Historia del Arte. Revista de Investigación Pedagogía y Arte, 11. Recuperado de https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/4040

del Solar, J. (2015). La sala de exposiciones de García Castañón de Pamplona: un viaje del arte local al arte global. Príncipe de Viana, 76(262), 985-1000. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es

Pereira, M. (2019). Arte y enseñanza en Cuba: tradición y presente. Entretextos, 31. Recuperado de https://revistasacademicas.iberoleon.mx

Rodríguez, A. (2019). Las artes visuales en Las Tunas (1900-1984). Antecedentes y conformación de una colección museal. Didasc@lia: didáctica y educación, 10 (3), 27-39. Recuperado de https://revistas.ult.edu.cu

Seijas, C. (2011). La Educación Artística en el sistema educativo cubano. Reflexiones. En C. R. Seijas (Ed.), Educación Artística I. Selección de lecturas. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2023-01-27

How to Cite

Guerra Valdivia, A., Fernández Pérez, G., & Guerra Gómez, S. (2023). Local art in the teaching-learning of History and Appreciation of the arts in the Art Education career. Opuntia Brava, 15(1), 246–257. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1749

Issue

Section

Articles