Good practices of the gender approach to the Teaching of History

Authors

  • Yoenia Olivia Infante Cabrera Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular de la Universidad de Las Tunas, se desempeña como profesora de Historia del Departamento Marxismo leninismo e Historia y como secretaria de la Comisión de Grado de la Universidad de Las Tunas.
  • Yamila Tamayo Rodríguez Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Auxiliar de la Universidad de Las Tunas, se desempeña como profesora de Historia del Departamento Marxismo leninismo e Historia y como asesora de la formación doctoral en Departamento de Posgrado y Superación de Cuadros de la Universidad de Las Tunas.

Keywords:

History, gender education, tolerance, equity, total× history.

Abstract

The purpose of this article is to offer teachers and students conceptualizations and procedures on good educational practices that make it possible to use the gender approach for the knowledge of history, particularly in the History of Cuba taught at the University of Las Tunas to meet society's demand for social justice and equity, while enabling students to understand that gender education is a fundamental content for the process of teaching history.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Downloads

Download data is not yet available.

References

González, A. (2014). Sexualidad y género: alternativa de educación hacia el siglo XXI. La Habana: Ciencias Sociales.González, J. (2002). En busca de un espacio: Historia de lasMujeres en Cuba. La Habana: Ciencias Sociales.Barcia, M. (2008). La marginalidad como concepto histórico. En Revolución y CulturaNo 2marzo-abril, La Habana.Infante, Y. (2013).La mujer en la historia: potencialidades para el aprendizaje histórico–social. Opuntia Brava.5 (1). Recuperado de: http://10.22.1.55/index.php/numeros/2013/vol5num1/406-vol5num1art10Pagés, P. (1983).Introducción a la Historia.España: Barcanova.Reyes, J. (2013). Enseñar y aprender historia en el preuniversitario. La Habana: Educación Cubana.

Published

2018-08-31

How to Cite

Infante Cabrera, Y. O., & Tamayo Rodríguez, Y. (2018). Good practices of the gender approach to the Teaching of History. Opuntia Brava, 9(1), 31–39. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/115

Issue

Section

Articles