LA INSERCIÓN DE LOS CONOCIMIENTOS HISTÓRICOS SOCIALES EN LA CLASE DE HISTORIA PARA FAVORECER LA INCLUSIÓN DE LOS ESTUDIANTES CON RETRASO MENTAL
THE HISTORICAL KNOWLEDGE INTEGRATION OF SOCIAL CLASS IN HISTORY LESSONS TO PROMOTE THE INCLUSION OF STUDENTS WITH MENTAL RETARDATION
Resumen
Este artículo se centra en la educación de la personalidad de los estudiantes con retraso mental. Esta arista es estudiada tanto por los psicólogos como los pedagogos, pero también convoca a las didácticas especiales, en este caso a la Didáctica de la Historia. Tiene como objetivos explicar críticamente la inclusión de los conocimientos históricos sociales como parte de la educación histórica de los estudiantes con retraso mental e inherente al proceso de comprensión histórica que impacta en la utilidad personal y social que perciben estos niños y adolescentes de la historia, y revelar aspectos referidos a la elaboración de una concepción didáctica de los contenidos históricos sociales desde la asignatura Historia de Cuba para favorecer la inclusión de los estudiantes con retraso mental.
ABSTRACT
This paper focuses on the education of the personality of students with mental retardation. This ridge is studied by both psychologists and educators, but also calls for the special learning, in this particular to the teaching of history events. The first part of the paper is devoted to critically analyze the social inclusion of historical knowledge as part of the historical education of students with mental retardation and inherent to the process of historical understanding that impacts on personal and perceived social utility that these children and adolescents have about history. While in the second part, the paper discusses some aspects regarding the development of a didactic conception of social historical content from the History of Cuba to facilitate the inclusion of students with mental retardation are revealed.
KEY WORDS: student with mental retardation, inclusion, social historical content.