The citizen identity value in the students of the Basic Secondary Education from the subjects of natural sciences

Authors

Keywords:

Formation, values, identity and citizen.

Abstract

The inadequacies with the formation of values of citizen behavior such as citizen identity, civic responsibility and citizen participation in the pedagogical process of students in Basic Secondary Education led to consider the need to design a system of civic-natural actions that would contribute to improve the process of formation of citizen identity value from the subjects of Natural Sciences knowing that space and importance given to this value from educational projects and with an ecological approach, where the subjects of the Natural Sciences intervene are still insufficient, due to the fact that the academic is prioritized to the detriment of the educational. Using methods of investigation of the theoretical level and complemented with those of the empirical level the antecedents and the theoretical foundations were determined, the initial state of the problem was diagnosed and the proposal of civic-natural actions was designed, characterized by its character of system, the integration of the instructive and the educational, the protagonism of the students under the direction of the guide and of the socializing agents of the pedagogical process with the purpose of developing a set of qualities, experience of its social and natural environment as bearer of duties and rights as citizen. The application of these actions in Basic Secondary Education contributed to the formation of the citizen identity value in the students, prepared them to assume a responsibility and citizen participation from the natural and propitiated the apprehension of knowledge from the subjects of the Natural Sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Armando Fernández Sera, Master in Education Sciences, Assistant Professor, Municipal Directorate of Education, Amancio, Las Tunas, Cuba.

Acebo, M. (2005). La formación del valor identidad latinoamericana en los adolescentes de la Educación secundaria Básica desde el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia de América (tesis doctoral inédita). Instituto Superior Pedagógico, Las Tunas.

Álvarez, C. (s/f). La escuela en la vida. Material en soporte digital. La Habana: Pueblo y Educación.

Álvarez, C. (s/f). Epistemología de la Educación. Material en soporte digital. La Habana: Pueblo y Educación.

Báxter, (2008). Cuándo y cómo educar en valores. La Habana: Pueblo y Educación.  

Báxter, (2008). Educar en valores tarea y reto de la sociedad. La Habana: Pueblo y Educación. 

Blanco, A. (2003). Filosofía de la Educación. Selección de lecturas. La Habana: Pueblo y Educación.

Chacón, A. (2005). Ética y profesionalidad pedagógica. Proyecto de Investigación. Material en soporte digital. ISP Enrique José Varona. La Habana.

Chávez, J., Suárez, A. y Permuy, L. D. (2005). Acercamiento necesario a la Pedagogía general. La Habana: Pueblo y Educación.

 Chávez, J. (2005). Curso de Ética y Sociedad. Un acercamiento al estudio de la Ética, la moral y los valores humanos. Universidad para todos. Periódico Juventud Rebelde.  La Habana.

D´ Angelo, O. (2004).  Sociedad y educación para el Desarrollo Humano. La Habana: Pueblo y Educación.

Fabelo, J. R. (2011). Los valores y sus desafíos actuales. La Habana: José Martí.

González, V. (2001). Psicología para educadores. La Habana: Pueblo y Educación.    

Lau Apó, F., Guanche, A., Soberat, M. y Fuentes, O. (2004). La enseñanza de las Ciencias Naturales en la Secundaria Básica. La Habana: Pueblo y Educación.  

López, L. R. (2004). El saber ético de ayer a hoy. La Habana: Félix Varela.

Mendoza, L. (2009). Cultura y valores: hoy. Aproximación a un desafío. La Habana: Pueblo y Educación.  

Ministerio de Educación de la República de Cuba (MINED, 2009). Constitución de la República de Cuba. La Habana: Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación de la República de Cuba (MINED, 2008). Modelo de escuela secundaria básica. Proyecto. La Habana: Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación de la República de Cuba (MINED, 2010). Plan para prevenir en el Sistema Nacional de Educación las indisciplinas sociales. La Habana: Pueblo y Educación. 

Ministerio de Educación de la República de Cuba (MINED, 2007). Programa de Ciencias Naturales de noveno grado. Proyecto para las escuelas experimentales. La Habana: Pueblo y Educación. 

Partido Comunista de Cuba (PCC, 2012). Resolución sobre los lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución.  Holguín: ALGRAF.

Rodríguez, R. (2011). Educación Cívica Selección de lecturas para maestros I. La Habana: Pueblo y Educación.

Rodríguez, R. (2012). Educación Cívica Selección de lecturas para maestros II. La Habana: Pueblo y Educación.

Sierra, J. J. (2010). Selección de lecturas para maestros Educación Cívica. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2019-11-28

How to Cite

Fernández Sera, A., Acebo Rivera, M., & León Acebo, M. (2019). The citizen identity value in the students of the Basic Secondary Education from the subjects of natural sciences. Opuntia Brava, 11(Especial 2), 1–15. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/897

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)