Assertive communication in sports training. A necessary tool
Keywords:
assertive communication, sports training, ball sports.Abstract
In Cuba, sports training institutions, belonging to the Ministry of Higher Education, are responsible for the integral development of their professionals. Hence, they conceive in the design of their study plan the attention to the communication process as a relevant aspect. This responds to the fact that the coach has the task of developing not only sports skills, but also to enhance the development and cognitive and affective independence, as well as constructive criticism and self-criticism of their athletes. In this sense, the objective of this article is to argue that assertive communication is a necessary tool for the development of sports training, particularly in ball sports. In order to achieve this foundation, we start from the analysis-synthesis, induction-deduction, of general aspects of communication as a process, and assertive communication in particular, in the context of ball sports training. Many of the professional failures experienced in the context of sports training have their origin in a bad transmission of the message to be communicated. Therefore, improving assertiveness in communication is the first step towards excellence.
Downloads
References
Casadeball, M. A. (2006). Estrategia de superación profesional para el perfeccionamiento de la comunicación pedagógica con enfoque personológico en los docentes de la carrera Profesor General Integral de Secundaria Básica (tesis doctoral inédita). ISP “Félix Varela”. Villa Clara.
Domínguez, M. y otros (agosto de 2004). Peculiaridades del proceso de comunicación en la actividad deportiva del alto rendimiento. Trabajo presentado en el Primer Simposio Nacional de Medicina del Deporte. Cuba.
Egúzquiza, O. (2000). La asertividad: Modelo de Comunicación en las Organizaciones. Quipukamayoc, 7(14). Recuperado de https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/5704
González, M. V. y otros (1995). Psicología para educadores. La Habana: Pueblo y Educación.
Guerra, N. (2017). La corrección de errores técnicos en las carreras planas de velocidad y el desarrollo de habilidades comunicativas del entrenador. DeporVida, 14(31). Recuperado de https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/375/0
Kan Kalik, V. A. (1987). Para el maestro, sobre la comunicación pedagógica. Folleto. La Habana: CEPES.
Kaplún, M. (2000). El comunicador popular. Colección Intiyan. Quito: CIESPAL.
Mantilla, L. (2002). Habilidades para la vida: una propuesta educativa para convivir mejor. Bogotá: Fe y Alegría. Recuperado de http://www.documentacion.edex.es/docs/0310MANhab.pdf
McQall, D. y Windahl, S. (1997). Modelos para el estudio de la comunicación colectiva. Pamplona: Eunsa.
Núñez, C. y Vázquez, M. E. (2018). Habilidades de comunicación con las familias. En AEPap (ed.), Curso de Actualización Pediatría 2018, pp. 283-292. Madrid: Lúa Ediciones 3.0.
Parlevas, P. (1987). Perspectiva para una educación física moderna. Málaga: UNISPORT.
Pearson, J. y otros (1993). Comunicación y género. Barcelona: Paidós.
Téllez, M. M., González, M. y Sánchez, A. (2019). Enfoque axiológico y ético en el desarrollo de la comunicación asertiva en entrenadores de deportes con pelotas. Opuntia Brava, 11(1), 108-116. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/701/661
Tutko, T. y Richards, J. (1984). Psicología del entrenamiento deportivo. España: Boston.
Vigotsky, L. S. (1981). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Editorial Revolucionaria.