The treatment of grammar in Primary Education from the analysis, in conjunction with the comprehension and construction of texts

Authors

Keywords:

grammar, analysis, word classes or grammar categories

Abstract

The teaching of the mother tongue has always been a priority in Cuba, since it provides students with the instrument that allows them to communicate widely and accurately in the social sphere; in this sense, what is related to the grammar component acquires its significance from the processes of understanding, analysis and construction. This work presents the treatment of analysis as a hierarchical component, supported by the discursive-functional method with its methodology, in a flexible way, and according to the characteristics of primary school students, based on a Martian text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernárdez, E. (1982). Introducción a la lingüística del texto. Madrid: Espasa-Calpe.

Cuba, L. E. y otros (2012). Introducción a los estudios lingüísticos. La Habana: Pueblo y Educación.

Guerrero, J., Valledor, R. F. y Ponce de León, R. Á. (2018). El desarrollo del hábito lector en los educandos. Opuntia Brava, 10(4). Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/642/613

López, J. A. (2015). Compendio de gramática española y apuntes sobre redacción. Versión digital. La Habana: Subcomisión Nacional de Español. Ministerio Nacional de Educación.

Martí, J. (2009). Venezuela y Estados Unidos. En Curazao, T 8. La Habana: Centro de Estudios Martianos.

Ponce de León, R. A, Guerrero, J. y García, K. E. (2017). La composición escolar como instrumento de desarrollo del pensamiento desde los procesos de lectura y escritura. Opuntia Brava, 9(3). Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/180/175

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2011). Nueva gramática básica de la lengua española. Barcelona: Espasa Libros, S. L. U.

Roméu, A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación.

Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Pueblo y Educación.

Sales, L. (2007). Comprensión, análisis y construcción de textos. La Habana: Pueblo y Educación.

Toledo, A. (2007). Estrategia didáctica para el perfeccionamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje de la gramática (tesis doctoral inédita). Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. La Habana, Cuba.

Toledo, L. (2012). Cesto de llamas. Séptima edición, revisada y actualizada. La Habana: Ciencias Sociales.

Varela, F. (2008). Demostración de la influencia de la ideología en la sociedad, y medios de rectificar este ramo, 1817. En Biblioteca de Clásicos Cubanos. Obras. Volumen I, pp. 89-164. Ciudad de La Habana, Cuba: Imagen Contemporánea.

Vigotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Published

2021-04-26

How to Cite

Ponce de León Hechavarría, R. Ángel, Guerrero García, J., & García Hernández, M. (2021). The treatment of grammar in Primary Education from the analysis, in conjunction with the comprehension and construction of texts. Opuntia Brava, 13(2), 260–272. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1349

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)