Historical background of the development of creativity in venezuelan education

Authors

  • Ramón Rubén González Nápoles Doctor in Pedagogical Sciences. Degree in Physics and Astronomy. University of Pedagogical Sciences "Enrique José Varona" Havana, Cuba. https://orcid.org/0000-0002-3107-2862
  • Domitila del Valle Sucre Rodríguez Doctor in Pedagogical Sciences. Degree in Natural Sciences with a major in Physics. Universidad Nacional Experimental del Magisterio "Samuel Robinson" of Caracas, Venezuela. https://orcid.org/0000-0003-2098-3924
  • Eddy González Pérez Master of Science in Education. B.Sc. in Physics and Astronomy. Polytechnic "Flores Betancourt Rodríguez" in Colombia, Las Tunas, Cuba. https://orcid.org/0000-0002-6670-4866

Keywords:

creativity, venezuelan education, physics teaching, creativity development.

Abstract

This paper analyzes the historical background that allowed the development of creativity in Venezuelan education. The studies of creativity as a pedagogical innovation constitute a fundamental antecedent for its appearance in the educational sector, whose manifestations were introduced in the country in the 50's of the 20th century. As a result of these advances, in 1965 the teaching of Physics as a subject within the school curriculum with a process approach was introduced at the middle school level, and in 1987 a creative approach was implemented in this same subject and educational level. In 1991, this innovation was extended to different schools in the country, for which several institutions were created to study creativity and to give guidelines on how to develop the Physics teaching curriculum. Some of them were the National Center for the Improvement of Science Education (1973), the Ministry of Intelligence and the Ministry of Science and Technology (1979). Another consequence of this innovation was to strengthen teacher training in this area, giving this task to the Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio, created in 1950 and expanded in this new function of preparing teachers in scientific and technological areas. All these events, together with the development of scientific events on creativity and its inclusion in the Bolivarian education curriculum in 2001, are notorious for its development in Venezuelan education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cenamec (1985). III Jornada sobre Enseñanza de la Física. Boletín No. 5. Venezuela: Material mimeografiado del Ministerio de Educación.

Marrero, H., Ortiz, E. A. y Proenza, Y. C. (2019). La creatividad en la formación laboral de los profesionales de la educación. Opuntia Brava, 11(2), 54-69. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/741/741

Martínez, M. (2009). Maestro y creatividad ante el siglo XXI. En M. Martínez y A. Guanche, El desarrollo de la creatividad. Teoría y práctica en la educación. Primera parte p.109-116. Ciudad de La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Olivares, M. (1994). La enseñanza de la Química en el contexto de las reformas educativas. Caracas, Venezuela: CENAMEC. Ministerio de Educación.

Quimis, J. R., Barberán, J. P. y Roca, P. (2019). Creatividad profesional: necesidad de la universidad actual. Opuntia Brava, 11(1), 35-44. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/656/618

República de Venezuela. Ministerio de Educación. (1987). Programa de estudio y manual del docente. Tercera etapa: Educación Básica. Asignatura: Matemática – Física. Caracas, Venezuela: Autor.

Sucre, D. (noviembre de 2015). Sistema de acciones metodológicas para el desarrollo de la creatividad en la enseñanza de la Física en el nivel de Educación Media General. (CENAMEC). La creatividad en la enseñanza de las ciencias. Simposio llevado a cabo en Primer Evento Nacional Enseñanza de las Ciencias, Caracas, Venezuela.

Sucre, D., González, R. R. y García, L. J. (2015). La creatividad del docente en la dirección del proceso de enseñanza aprendizaje de la física en el nivel de Educación Media General. IPLAC, 7(2), 31-45.

Sucre, D. y González, R. R. (marzo de 2016a). Estrategia pedagógica de formación docente en la dirección creativa del proceso enseñanza aprendizaje de la Física. Trabajo presentado en el Simposio llevado a cabo en el Primer Encuentro Internacional y IV Nacional de Investigadores para la Transformación Educativa Venezolana, L. F. Bonilla (Presidencia). Universidad Bolivariana de Venezuela, Sede Maturín, estado Monagas.

Sucre, D., y González, R. R. (enero de 2016b). Estrategia pedagógica para la formación del docente en la dirección creativa del proceso enseñanza aprendizaje de la Física. Trabajo presentado en La creatividad en el siglo XXI. Simposio llevado a cabo en el X Congreso Internacional Universidad 2016. La Habana, Cuba.

Sucre, D. (2018). Estrategia pedagógica para la dirección del proceso de enseñanza aprendizaje de la Física, de la educación media general, con un enfoque creativo (tesis doctoral inédita). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.

Vivas, D. A. (2013) La creatividad en Venezuela. Revista Educar, (10) Jalisco, México. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/datosweb/articles/educar/numero10/venezuela

Published

2021-04-20

How to Cite

González Nápoles, R. R., Sucre Rodríguez, D. del V., & González Pérez, E. (2021). Historical background of the development of creativity in venezuelan education. Opuntia Brava, 13(2), 16–32. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1341

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)