HISTORIA PARA APRENDER, PENSAR Y TRANSFORMAR: ¿UTOPÍA O REALIDAD?
HISTORY TO LEARN, TO THINK AND TO TRANSFORM: UTOPIC OR REALITY?
Resumen
En este artículo se revela el papel que ha tenido la aparición del marxismo, como concepción del mundo, teoría e ideología, su impacto en la historiografía y en la didáctica de la historia, así como el valor que tiene defender una enseñanza de la historia que posibilite su aprendizaje desde todas sus contradicciones, no para memorizar como pasado de la sociedad, sino para que sea la base para pensar sobre el lugar y el papel de los hombres y mujeres a lo largo de la historia, fomentar sentimientos de respeto y solidaridad entre todos y promover un ser humano con vocación humanista que adquiera la capacidad, no para contemplar el mundo que le ha correspondido vivir, sino sobre todo para transformarlo.
ABSTRACT
This article reveals the role taken by Marxism since its very beginnings, as world conceptions, theory and ideology, its impact upon historiography and the didactic of history, as well as its value for defending a way of teaching history that facilitates its learning based on all its contradictions, not for memorizing as part of the past of society, but for having it become the basis for thinking about the place and the role of men and women along history, for promoting feelings of respect and solidarity among the people, and defend the idea of a human being with a humanist vocation who develops the capacity, not for passively watching the world he is living in, but for helping to change it.
KEY WORDS: teaching of history, learning of history, historical content