ENFOQUE DIDÁCTICO DE LA COMUNICACIÓN EN LAS CIENCIAS MÉDICAS
DIDACTIC APPROACH OF COMMUNICATION IN MEDICINE SCIENCES
Resumen
El artículo trata la fundamentación didáctica de la comunicación en las carreras de ciencias médicas; para ello se hace referencia, sucintamente, a elementos teóricos y metodológicos sobre: el enfoque en que se sustenta, el término comunicación desde una concepción semiótica, la competencia comunicativa y, particularmente, las necesidades de los estudiantes de estas carreras en la interacción con los pacientes. También se tratan características de los textos, coloquial, profesional científico y su necesaria interrelación en la comunicación con el enfermo, así como se ejemplifican algunos procedimientos didácticos a seguir para la preparación de los estudiantes en este sentido.
ABSTRACT
This article is about the support to the didactic of communication in Medicine Sciences measurement. Hence, it is dealt, very briefly, the theoretical and methodological reference about: the approach in which it is supported, the term communication from a semiotic conception, the communicative competence and particularly, the needs of the students of these measurements in the interaction with the patients. Here, it is also dealt the characteristics of the colloquial, professional and scientific texts and its necessary interaction in the communication with the ill ones. Therefore, some didactic procedures are exemplified for the students’ preparation in this topic.
KEY WORDS: communication with the patient, communication in medicine sciences, didactic of communication.