Hamming's method, an approach from educational software

Authors

  • Elíades Sánder Ávalo Fondín Bachelor's Degree in Education, English. Assistant Professor. Department of Informatics. University of Las Tunas. Cuba. https://orcid.org/0000-0001-6785-9002
  • Dayana de la Caridad Rivero Hernández Master's Degree in Applied Computing. Telecommunications Engineer. Assistant Professor. Department of Informatics. University of Las Tunas. Cuba. https://orcid.org/0000-0001-6683-8517
  • Osmany Nieves Torres Master's Degree in New Technologies. Degree in Mathematics-Computing. Assistant Professor. Department of Computer Science and Editorial Group of the University of Las Tunas. Cuba. https://orcid.org/0000-0003-0749-494X

Keywords:

Educational software, Hamming method, error detection, error correction.

Abstract

The research presents a proposal for educational software to favor the teaching-learning process of the Hamming method in the Computer Networks subject. The fundamental characteristics of educational software are discussed as well as the main elements to take into account for its development. The work has its origin in the need to develop educational software as a didactic material that facilitates the understanding of the Hamming method for students of the Informatics Engineering career. The priority was directed to a proposal for a visual application developed in Java that demonstrates the procedure to follow for the detection and rectification of errors by means of this method. The main result is a new educational software proposal for the subject to support the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávila, Y. C. (2011). La Educación audiovisual en el proceso de Formación inicial del profesional de la Educación (tesis doctoral inédita). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas, Cuba.

Grande-de-Prado, M., García-Peñalvo, F. J., Corell, A. y Abella-García, V. (2020). La virtualización causada por el Covid-19: recomendaciones para la evaluación. En M. Cid, N. Rajadell-Puiggròs yG. Santos Costa (Eds.), Ensinar, avaliar e aprender no ensino superior: Perspetivas internacionais (pp. 231-250). Évora, Portugal: Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora.

Gutierrez, E. (2020). Los recursos informáticos en la formación inicial maestro primario (tesis doctoral inédita). Universidad de Las Tunas. Cuba.

Hurtado, F. J., Coloma, O., Peña, Y., Rodríguez, L. A., Nieto, L. E. y Labañino, C. (2009). Uso del software educativo en la escuela cubana y su impacto en el aprendizaje de los estudiantes. La Habana: Educación Cubana. Recuperado de https://docplayer.es/11330483-Uso-del-software-educativo-en-la-escuela-cubana-y-su-impacto-en-el-aprendizaje-de-los-estudiantes.html

Maldonado, K., Vera, R., Ponce, L. M. y Tóala, F. J. (2020). Software educativo y su importancia en el proceso de enseñanza-aprendizaje: software educativo y su importancia. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 4(1), 123-30. Recuperado de http://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/211

Martínez, L. (2019). Los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje para la gestión del conocimiento en el estudiante de licenciatura en educación informática (tesis doctoral inédita). Universidad de Las Tunas. Cuba.

Márquez, J. S., Márquez, G. y Márquez, J. S. (2018). Software educativo o recurso educativo. Varona. Revista Científico Metodológica (67).

Rivero, D. C. (2011). Software educativo para el proceso de enseñanza aprendizaje del método de Huffman (tesis de maestría inédita). Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

Sacristán, J. G. (2015). Diversos y también desiguales. ¿Qué hacer en educación? Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/hemeroteca/r_7/nr_97/a_1126/1126.htm

Vialart, M. N. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior, 34(3).

Published

2022-01-18

How to Cite

Ávalo Fondín, E. S., Rivero Hernández, D. de la C., & Nieves Torres, O. (2022). Hamming’s method, an approach from educational software. Opuntia Brava, 14(1), 209–223. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1498

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)