Educational strategy for strengthening the moral value of honesty from Marti's ethics in university students
Keywords:
formación en valores, honestidad, ética martiana.Abstract
As part of the actions of the project "Honoring the teacher", the article deals with the use of Marti's thought as a function of strengthening the moral value of honesty in university students, in response to one of the greatest urgencies of the current Cuban educational system. An educational strategy is structured, containing a system of activities that makes it possible to achieve the proposed objective in order to train a young university student in pedagogical careers with the moral values essential for the construction of the socialist society.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Álvarez De Zayas, R. (1997). Hacia un currículum integral y contextualizado. La Habana: Academia. Colección ALSI.
Constitución de la República de Cuba (2019). La Habana: Editora Política.
Cuba. Ministerio de Educación (2007). Tabloides. Seminario Nacional para educadores VIII. La Habana: Pueblo y Educación.
Cuba. Ministerio de Justicia (1998). Resolución Ministerial No 90/98. Gaceta Oficial (90). Recuperado de http://www.gacetaoficial.go.cu
Fraga, O. (2005). Estrategia de superación profesional para la preparación teórico - metodológica del docente en el contenido de la ética martiana (tesis doctoral inédita). Universidad Pedagógica “Félix Varela”. Santa Clara.
García, G. (2003). ¿Por qué la formación de valores es también un problema pedagógico? En Compendio de pedagogía, p. 199. La Habana: Pueblo y Educación.
Martí, J. (1873a). La solución. En Obras Completas, T.1, p. 101. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1873b). Tres héroes. En Cuaderno Martiano, T.1, p. 31. La Habana: Pueblo y Educación.
Martí, J. (1875). La República española ante la Revolución cubana. En R. Valdés Galarraga, Diccionario del Pensamiento Martiano, p. 2. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1877). Folleto Guatemala. En Obras Completas, T.7, p. 138 La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1883). Educación de Aula. La América, Nueva York. En R. Valdés Galarraga, Diccionario del Pensamiento Martiano, p. 146. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1885). Cartas de Martí. En Obras Completas, T.10, p. 259. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1886). Cuaderno de Apuntes. En Obras Completas, T.21, p. 280. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1887). El presidente Arthur. En Obras Completas, T.13, p. 162. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1889a). Carta a Gonzalo de Quezada. En Epistolario, T.2, p. 142. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1889b). La Nación. En Obras Completas, T.12, p. 348. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1894). En casa. En Obras Completas, T.5, p. 431. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1895). Manuel Barranco. En Obras Completas, T.4, p. 481. La Habana: Ciencias Sociales.
Mendoza, L. (2003). Axiología y cultura en José Martí (tesis doctoral inédita). Instituto de Filosofía. La Habana.
Osorio, M. (2014). Una aproximación a la ética y los valores en José Martí. La Habana: Editorial Universitaria.
Partido Comunista de Cuba (2006). Programa Director para el reforzamiento de valores fundamentales en la sociedad cubana actual. La Habana: Política.
Rodríguez del Castillo, M. A. y Rodríguez Palacio, A. (2011). La estrategia como resultado científico de la Investigación educativa. En Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación.
Turro, J. (2000). El enfoque holístico en el proceso de formación y consolidación del valor moral honradez en alumnos preuniversitarios de 11no grado (tesis de maestría inédita). Instituto Pedagógico Latinoamericano y del Caribe. La Habana.
Constitución de la República de Cuba (2019). La Habana: Editora Política.
Cuba. Ministerio de Educación (2007). Tabloides. Seminario Nacional para educadores VIII. La Habana: Pueblo y Educación.
Cuba. Ministerio de Justicia (1998). Resolución Ministerial No 90/98. Gaceta Oficial (90). Recuperado de http://www.gacetaoficial.go.cu
Fraga, O. (2005). Estrategia de superación profesional para la preparación teórico - metodológica del docente en el contenido de la ética martiana (tesis doctoral inédita). Universidad Pedagógica “Félix Varela”. Santa Clara.
García, G. (2003). ¿Por qué la formación de valores es también un problema pedagógico? En Compendio de pedagogía, p. 199. La Habana: Pueblo y Educación.
Martí, J. (1873a). La solución. En Obras Completas, T.1, p. 101. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1873b). Tres héroes. En Cuaderno Martiano, T.1, p. 31. La Habana: Pueblo y Educación.
Martí, J. (1875). La República española ante la Revolución cubana. En R. Valdés Galarraga, Diccionario del Pensamiento Martiano, p. 2. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1877). Folleto Guatemala. En Obras Completas, T.7, p. 138 La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1883). Educación de Aula. La América, Nueva York. En R. Valdés Galarraga, Diccionario del Pensamiento Martiano, p. 146. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1885). Cartas de Martí. En Obras Completas, T.10, p. 259. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1886). Cuaderno de Apuntes. En Obras Completas, T.21, p. 280. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1887). El presidente Arthur. En Obras Completas, T.13, p. 162. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1889a). Carta a Gonzalo de Quezada. En Epistolario, T.2, p. 142. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1889b). La Nación. En Obras Completas, T.12, p. 348. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1894). En casa. En Obras Completas, T.5, p. 431. La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1895). Manuel Barranco. En Obras Completas, T.4, p. 481. La Habana: Ciencias Sociales.
Mendoza, L. (2003). Axiología y cultura en José Martí (tesis doctoral inédita). Instituto de Filosofía. La Habana.
Osorio, M. (2014). Una aproximación a la ética y los valores en José Martí. La Habana: Editorial Universitaria.
Partido Comunista de Cuba (2006). Programa Director para el reforzamiento de valores fundamentales en la sociedad cubana actual. La Habana: Política.
Rodríguez del Castillo, M. A. y Rodríguez Palacio, A. (2011). La estrategia como resultado científico de la Investigación educativa. En Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación.
Turro, J. (2000). El enfoque holístico en el proceso de formación y consolidación del valor moral honradez en alumnos preuniversitarios de 11no grado (tesis de maestría inédita). Instituto Pedagógico Latinoamericano y del Caribe. La Habana.
Downloads
Published
2021-06-17
How to Cite
Acosta Ramos, E., Turro Gomero, J. Ángel, & Letusé Loyola, J. E. (2021). Educational strategy for strengthening the moral value of honesty from Marti’s ethics in university students. Opuntia Brava, 13(Especial 1), 176–188. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1375
Issue
Section
Articles