Television and YouTube as proposals to strengthen the educational process

Authors

Keywords:

audiovisual media, educational practice, university television, YouTube.

Abstract

Television, with its development and access to it via the Internet, has become one of the most popular mass media in society. Given its audiovisual nature and flexibility, it constitutes a favorable resource to be used in educational contexts. As a support for teaching, it could complement verbal explanations to facilitate comprehension, stimulate interest and increase motivation. The objective of the research was to learn about the use of this medium at the Universidad Estatal del Sur de Manabí in Ecuador. For this purpose, the criteria of a sample of 86 students and 25 teachers were collected through a survey. The study was developed under an exploratory-descriptive quantitative approach. The main results indicate that all of them consider the educational programs to be very instructive and recognize the benefits that the creation of a channel in this center of higher studies with the transmission of academic content specific to their curriculum would bring. It is concluded that actions should be planned in this sense, including a YouTube channel to achieve greater visibility and dissemination, as well as the use of the audiovisual media available on this social network in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arguedas, C. y Herrera, E. (2017). Un canal en YouTube como herramienta de apoyo a un curso de física en educación a distancia. Revista Ensayos Pedagógicos, 13(1), 107–130. Recuperado de https://doi.org/10.15359/rep.13-1.5

Cabero, J., García, L., Query del Moral, P. y García de la Concha, D. (2016). La televisión universitaria por Internet: Análisis de la situación española. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 55. Recuperado de https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.578

Campelo, M. M. (2020). Impacto de la incorporación de tecnologías emergentes en el aula. Opuntia Brava, 12(2), 204-209. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1025

Castro, C. y Barbosa, A. (2016). Proyecto Brasil 4D. Interactividad en televisión pública. Revista de Ciencias Sociales, 29(38), 145-159. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=453646121008

Cenich, G. y Floris, C. (2014). Televisión y educación: Nuevas oportunidades. Razón y Palabra, (88). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199532731007

Díaz, A. L., González, M. J. y Cuenca, C. (2020). YouTube como recurso didáctico en la Universidad. EDMETIC, 9(2), 159-180. Recuperado de https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12051

Freire, R. (2015). Televisiones universitarias en la República del Ecuador: Estado de la cuestión en la emisión en analógico y vía web. Cuadernos de Documentación Multimedia, 26, 83-96. Recuperado de http://dx.doi.org/10.5209/rev_CDMU.2015.v26.50631

Gallego, C. y Murillo, P. (2018). La práctica docente mediada con tecnologías. YouTube como herramienta de aprendizaje en educación superior. Foro Educacional, (31), 11–29. Recuperado de https://doi.org/10.29344/07180772.31.1827

García-Aretio, L. (2019). Necesidad de una educación digital en un mundo digital. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 9. Recuperado de https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23911

Marín, V. y Cabero, J. (2019). Las redes sociales en educación: Desde la innovación a la investigación educativa. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2). Recuperado de https://doi.org/10.5944/ried.22.2.24248

Peláez, A. F., Ballesteros, B., Ricardo, C., Manotas, E. M., Choles, H., Aarón, M., … Villa, V. (2013). Construcción de vídeos educativos, una experiencia para aprender entre todos: Acercándonos a la realidad sobre el uso de medios audiovisuales para el desarrollo pedagógico. Revista Q, 7(14), 1-17. Recuperado de https://revistas.upb.edu.co/index.php/revista_Q/article/view/7738

Posligua, R. y Zambrano, L. (2020). El empleo del YouTube como herramienta de aprendizaje. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 5(1), 10-18. Recuperado de https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1684

Rajas, M. y Gértrudix, M. (2016). Narrativa Audiovisual: Producción de videos colaborativos para MOOC. Revista Opción, 32(12), 349-374. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048903017

Ramírez, M. I. (2016). Posibilidades del uso educativo de YouTube. Ra Ximhai, 12(6), 537–546. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.34.mr

Rodríguez, M. C.y Fernández, J. (2017). Uso del recurso de contenido en el aprendizaje en línea: YouTube. Apertura, 9(1), 22–31. Recuperado de https://doi.org/10.32870/Ap.v9n1.1018

Soler, Y., Trujillo, C. y Arias, M. M. (2019). Redes sociales en la juventud, formación a través del enfoque por competencias y el aula invertida. Opuntia Brava, 11(3), 80-88. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/791

Suárez, M. C. y Mejía, P. V. (2018). Propuesta de un canal youtube para la formación educativa, familiar y personal de jóvenes en la ciudad de Bogotá (monografía de investigación para optar por el título de Comunicadores Sociales y Periodistas, Universidad de La Sabana). Recuperado de http://hdl.handle.net/10818/33313

Zambrano, C. K., Vélez, N. G., Mendoza, J. R. y Anchundia, G. del C. (2018). Percepción de los programas de la televisión pública Ecuador TV en los estudiantes de la unidad educativa Manta. Revista San Gregorio, (21), 100-109. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6591754

Published

2021-07-28

How to Cite

Mero Suárez, C. R., Mero Suárez, K. V., & Merchán Carreño, E. J. (2021). Television and YouTube as proposals to strengthen the educational process. Opuntia Brava, 13(3), 336–345. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1216

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)