COMUNICACIÓN PUBLICITARIA EN EL INSTITUTO TÉCNICO SUPERIOR GUAYAQUIL, ECUADOR. APROXIMACIÓN DESDE LA CIENCIA, LA TECNOLOGÍA Y LA SOCIEDAD
PUBLICITY COMMUNICATION IN THE HIGHER TECHNOLOGICAL INSTITUTE FROM GUAYAQUIL, ECUADOR. AN APPROXIMATION FORM SCIENCE, TECHNOLOGY AND SOCIETY APPROACH
Resumen
El artículo trata las características generales del Instituto Técnico Superior (ITSU) y las necesidades de su perfeccionamiento curricular desde una formación humanista que apunte a las relaciones entre ciencia, tecnología, sociedad (CTS) y la aplicación de la innovación tecnológica para solucionar problemas; a incorporar como elemento esencial en el proceso formativo de una educación activista en la Carrera Comunicación Publicitaria en ITSU. Se abordan criterios esenciales sobre CTS, el papel de la innovación, la educación activista, la publicidad y su relevancia en esta carrera, así como se proponen ideas para el perfeccionamiento del currículo desde esta perspectiva.
ABSTRACT
This article deals with the general characteristics of the Higher Technological Institute (ITSU) and the need of bettering up its curricular conception from a humanist point of view, which leads to the relationship among science, technology and society (SCTS) and the application of the technological innovation to solve problems; to add as essential element in the formative process of an activist education in Publicity Communication measurement at ITSU. It deals with essential criteria about SCTS, the role of innovation, the activist education, publicity and its relevance in the measurement, as well as the ideas proposed for bettering up de curriculum from this perspective.
KEY WORDS: Publicity Communication, curricular bettering up, relationship science, technology, society.