TAREAS COMUNICATIVAS PARA EL DESARROLLO DE LAS HABILIDADES DE PRESENTACIÓN ORAL PERSUASIVA EN INGLÉS
COMMUNICATIVE TASK FOR THE DEVELOPMENT OF ORAL PERSUADING PRESENTATION SKILLS IN ENGLISH
Resumen
En el plan de estudio de la carrera de Ingeniería Informática se propone formar un profesional capaz de desarrollar competencias para gestionar proyectos, resolver problemas y comunicarse. La mayoría de la información relacionada con la informática aparece en inglés, por ello desarrollar la competencia comunicativa en este idioma, a través de la expresión oral, contribuye a que cumplan con su misión social. Uno de los objetivos de la Disciplina Idioma Inglés es que los estudiantes demuestren esta habilidad con la producción de textos académicos, como las presentaciones orales. En este artículo se proponen tareas comunicativas basadas en el procedimiento de audición con doble propósito, fundamentadas desde la Didáctica Desarrolladora y el Enfoque Histórico Cultural, para contribuir al desarrollo de las habilidades de presentación oral persuasiva, así como una escala para la evaluación de las habilidades según los criterios citados por el Marco Común de Referencia de las Lenguas Europeas.
ABSTRACT
As stated in the curriculum requirements, the university should form critical, reflexive, creative, educated and revolutionary Information Technology Engineers able to develop competences for team work, project management, problem solving as well as communication. As most of the information related to Information Communication Technologies is in English, developing their communicative competence in English through speaking can contribute to enable the students to fulfil their roles in the society. Accordingly, one of the goals of the English Language Discipline is that they have to demonstrate that ability by means of the production of different oral academic texts, some of which will be delivered as oral presentations. It has been observed that when developing oral presentations most second year Information Technology Engineering students have difficulties. In this work a set of tasks are proposed, based on the two way listening procedure from a sociocultural and developmental perspective, to contribute to the development of persuasive oral presentation skills. For the evaluation of the student´s oral presentation skills before and after the implementation of the proposal, a scale was devised taking into account the criteria referenced in the Common European Framework.
KEY WORDS: Tasks, persuasive oral presentation, English.