The development of the professional skills of the Industrial Engineer: a quality educational orientation

Authors

Keywords:

Social demands, professional training.

Abstract

Considerations are presented regarding the development of professional skills based on the role of the contemporary university, which requires changes and, consequently, the search for new teaching strategies, so that it is necessary to strengthen the training and development of the skills to solve problems arising from the demands of the new challenges of the labor market. That is why Industrial Engineering, like other careers, evolves based on the social demands of increasingly prepared professionals and with skills that stand out when it comes to fulfilling the work assignment in which they live daily. The importance of promoting, generating and disseminating technical and technological knowledge to provide adequate technical skills as a contribution to the cultural, social and economic development of society is reaffirmed. That is why the basic sciences of Industrial Engineering must promote skills that lead the student to independent professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Erika Cleopatra Bernal Barcia, Master in Strategic Management of Information and Communication Technology. Systems engineer. Lay University Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador.

Referencias

Barberán, J. P. (2018). La formación del Ingeniero Industrial del Ecuador: una mirada desde la Universidad Laica Eloi Alfaro de Manabí. Opuntia Brava (10), 1. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu 

Barberán, J. P. (2018). La formación de habilidades: un procesamiento para la formación profesional del Ingeniero Industrial en la ULEAM.  Opuntia Brava (10), 1. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu 

Bermejo, J. (2005). Narrativa Audiovisual. Investigación y Aplicaciones. Madrid: Pirámide.

Castellanos, R. y Ríos, M. (2010). La formación docente desde la perspectiva de profesores y directivos. Revista Iberoamericana de Educación (52/5), pp. 23-29. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/3357Castellanos.pdf

CEAACES (2009). Evaluación de desempeño institucional de las universidades y escuelas politécnicas del Ecuador. Mandato Constituyente No. 104 Ecuador. Recuperado de http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/wp-content/uploads/2014/02/informe_final_universidades_ m141.pdf 

CEAACES (2015). Reglamento de Régimen Académico de la Educación Superior del Ecuador. Recuperado de http://www.ces.gob.ec/gaceta-oficial/reglamentos 

Cedeño, R. (2008). Investigación científica y diseño de tesis. Manta, Ecuador: Mar Abierto.

Delors, J. (1996). Formar a los protagonistas del futuro. El Correo de la UNESCO, Año XLIX, pp. 6-11. París, abril.

Finocchio, S. y Legarralde, M. (2006). Formación continua en América Latina. Cuadernos de Estudios Empresariales, (15), pp.6-8. Recuperado de http://www.fundacioncepp.org.ar 

Leontiev, A. N. (1975). Actividad, conciencia y personalidad. La Habana: Pueblo y Educación.

Plan Nacional para el Buen Vivir (2013-2017). Recuperado de http://www.buenvivir.gob.ec   

Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación (2014). Convocatoria a la presentación de programas/proyectos de investigación científica y tecnológica. Quito, Ecuador.

ULEAM (2013). Modelo Educativo: Manual de Información y Orientación Académica de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador: Mar Abierto.

UNESCO (2009). Conferencia mundial sobre la Educación Superior: La nueva dinámica de la Educación Superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. París. Recuperado de http://www.unesco.org/education/wche2009/comunicado_es.pdf  

UNESCO (2011). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción. Recuperado de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm

Zabala, A. (1992). Aula de innovación educativa. Aula de Innovación Educativa (versión electrónica).

Published

2019-10-23

How to Cite

Bernal Barcia, E. C., Rodríguez Coveña, K. L., & Murillo Celorio, E. A. (2019). The development of the professional skills of the Industrial Engineer: a quality educational orientation. Opuntia Brava, 11(4), 121–131. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/857

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)