ESTRATEGIA PSICOPEDAGÓGICA DIRIGIDA AL DESARROLLO DE LOS INTERESES ESCOLARES EN EDUCANDOS CON TRASTORNOS DE LA CONDUCTA
PSYCH PEDAGOGICAL STRATEGY DEVOTED TO THE DEVELOPMENT OF SCHOOL INTEREST IN LEARNERS WITH BEHAVIOURAL DYSFUNCTION
Resumen
En el artículo se describe una estrategia psicopedagógica dirigida al desarrollo de los intereses escolares en educandos con trastornos de la conducta, contiene acciones que se caracterizan por ser sistémicas, dinámicas, flexibles, transformadoras e interesantes; concebidas para que sean aplicadas por el colectivo pedagógico con unidad en las influencias y métodos educativos. La muestra estuvo constituida por un grupo de educandos del segundo momento de desarrollo (3.º y 4.º grado) de la escuela especial Alberto Arcos Luque, en la provincia de Las Tunas. Los resultados alcanzados evidencian la factibilidad y efectividad de la estrategia psicopedagógica elaborada y una tendencia satisfactoria hacia la transformación de la personalidad de los educandos.
ABSTRACT
This article describes a psych pedagogical strategy directed to the development of school interests in students with behavioural dysfunction. This psych pedagogical strategy contains actions that are characterized to be: systemic, dynamic, flexible, transforming and interesting; these actions are conceived to be applied by the pedagogic community using educational methods. The sample was constituted by a group of students on their second level of development (3rd and 4th grade) at the special school “Alberto Arcos Luque” of the county Las Tunas. The reached results evidenced the feasibility and effectiveness of the psych pedagogical strategy. The results also proofed a satisfactory tendency toward the transformation of the personality of the students.
Key words: Special Education, school interests, behavioural dysfunction, psych pedagogical strategy.