EL ESTUDIO DE LAS RELACIONES POLÍTICAS INTERNACIONALES: PRINCIPALES APORTES DEL MARXISMO-LENINISMO
THE STUDY OF THE INTERNATIONAL POLITIC RELATIONSHIPS: MAJOR CONTRIBUTIONS OF THE MARXISM-LENINISM
Resumen
En el presente artículo se expone la necesidad de la formación de una personalidad integral, a partir de la enseñanza de la teoría sociopolítica. Se abordan algunas de las cuestiones esenciales que plantea el marxismo-leninismo para el análisis de las relaciones internacionales, que debemos tener en cuenta: el carácter clasista de esas relaciones, la teoría leninista del imperialismo y el internacionalismo como principio fundamental que caracteriza la propuesta marxista de las relaciones internacionales. Se insiste en la necesidad de una enseñanza que promueva la búsqueda constante de nuevas vías que conduzcan a la eliminación del tipo de enseñanza dogmática y reproductiva, y a su vez, permita el descubrimiento por el estudiante de las propiedades esenciales del objeto de estudio, sus regularidades, los nexos con otros conceptos y su aplicación creadora, lo que constituye un elemento imprescindible en la formación de los profesionales de la educación que se forman en las universidades de ciencias pedagógicas.
ABSTRACT
The article approaches the necessity of the formation of an integral personality starting with the teaching of the socio-political theory that allows solving conflicts, to communicate, to compare and to evaluate contributions, to integrate data, to define problems, to determine the necessary of the superfluous thing, to look for integrative marks, interact with facts. Some of the essential questions that outline the Marxism-Leninism to the analysis of the International relationships are approached in this article that we should keep in mind: the classist character of those relationships; the Leninist theory of the imperialism and the internationalism as the fundamental principle that characterizes the Marxist proposal of the international relationships. It is insisted in the necessity of a teaching that promotes the constant search of new ways that lead to the elimination of the type of dogmatic and reproductive teaching and at the same time allow the discovery by the student of the essential properties of the study object, their regularities, the nexuses with other concepts and their creative application which constitutes an indispensable element in the formation of the professionals of the education that are formed in the Universities of Pedagogical Sciences.
KEY WORDS: International relationships, initial formation, sociopolitical theory.