Challenges of vocational training for sustainable development

Authors

Keywords:

Professional training, sustainable development, environmental education.

Abstract

A systematization of experiences is presented that makes it possible to connote professional training from the role of the university as a social institution in charge of preserving and developing culture in correspondence with the demands of these times. All this with the purpose of creating a system whose modes of action are in correspondence with the characteristics and development of the society in which it will perform its functions as a citizen responsible for the qualitatively superior transformations that will occur to give a relevant response to reality and the demands of the social, scientific, cultural, political scenario, both local and worldwide. Vocational training takes environmental problems as a basic element as a reality on a global, regional and local scale, it is a magnificent opportunity for Higher Education Institutions to be linked as a force, in their solution, of the introduction of Environmental education in the development of its basic functions: teaching, scientific research and university extension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Santos Alcibiades Alava Macias, Doctor in Chemistry and Pharmacy. Master in Environmental Management. Lay University Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador.

Referencias

Addine, F. (2011). La didáctica general y su enseñanza en la Educación Superior (compendio de resultados investigativos para segundo doctorado, inédito, en soporte digital). La Habana.

Arana, M. (1995). La revolución de la formación socio humanista básica del ingeniero. Revista Cubana de Educación Superior, (3), pp. 51-58. La Habana.

Arocena, R. y Sutz, J. (2001). La transformación de la universidad latinoamericana mirada desde una perspectiva CTS. En J. López y J. Sánchez, Ciencia, tecnología, sociedad y cultura en el cambio de siglo (pp. 173-190). Madrid: Biblioteca Nueva.

Arredondo, M. (1989). Notas para un modelo de docencia. Formación pedagógica de profesores universitarios. Teoría y experiencias en México. México: ANUIES-UNAM CESU.

CEAACES (2015). Reglamento de Carrera y Escalafón del Profesor e Investigador del Sistema de Educación Superior del Ecuador. Recuperado de http://www.ces.gob.ec/gaceta-oficial/reglamentos  

Cinterford (s.f.). La formación basada en competencias. Recuperado de webmaster@cinterfor.org.uv  

Cruz, P. (s.f.). El capital humano y la gestión por competencias. Recuperado de http://www.monografias.com/trabajos 6/gepo/gepo.shtml

Plan Nacional para el Buen Vivir 2013-2017. Recuperado de http://www.buenvivir.gob.ec   

UNESCO (1998). Declaración mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: visión y acción. París. Recuperado de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm   

UNESCO (2009). Conferencia mundial sobre la Educación Superior: La nueva dinámica de la Educación Superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. París. Recuperado de http://www.unesco.org/education/wche2009/comunicado_es.pdf  

Published

2019-10-28

How to Cite

Alava Macias, S. A., Pico Macias, J., & Azua Alvia, J. A. (2019). Challenges of vocational training for sustainable development. Opuntia Brava, 11(4), 393–403. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/888

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)