Pre-professional practices from a labor insertion approach

Authors

Keywords:

University graduates, labor insertion, pre-professional practices, employability

Abstract

The labor insertion of the university graduates has been the main challenge of higher education, the advances in this field have been conceived as the main manifestation of pertinence of the Universities. The objective of the present is to determine from a pedagogical approach the conception of pre-professional practices in higher education and its usefulness as a labor insertion strategy. For this study, theoretical, empirical and statistical methods were used. A sample of 87 graduates from the 2015-2016 cohort was taken from the career of Executive Secretary of the Laica Eloy Alfaro de Manabí-Ecuador University, to whom a questionnaire was applied through the Likert scale. The results show that students feel motivated when they are projected from work contexts to problematic situations in their profession and the possibility of solving them; as well as the opportunity that these scenarios offer them to be used immediately once they have graduated, even though there is no intentionality in the internship plan.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gardenia Edith Cedeño Marcillo, Tenured professor of the Faculty of Management, Development and Executive Secretariat of the Eloy Alfaro-Ecuador Lay University.

Referencias

Alameda, A; Albéniz, C.; Pérez, C. (2002). La formación práctica en enfermería en la Escuela Universitaria de Enfermería de la Comunidad de Madrid: Opinión de los alumnos y de los profesionales asistenciales. Revista Española de Salud Pública, 76 (5), 13.

Álvarez, J. y Romero, A. (2015) Diagnóstico de la inserción laboral de graduados de Administración de Empresas de la Universidad Regional de Los Andes. Pedagogía Universitaria, 20 (2), pp. 58-76.

Blanco, López, Paz y López (2012) Contribución de las Prácticas Profesionales en la formación de los Estudiantes de la Facultad de Ingeniería Química de la Universidad Autónoma de Yucatán. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado 16 (1), 2012, pp. 317-324 Universidad de Granada Granada, España.

Carey, C. y Vargas, M., ( 2016) La residencia profesional en Ingeniería Logística: Una aproximación al entorno laboral, https://goo.gl/HXqKR1, ISSN: 2395-9878, Revista Electrónica ANFEI Digital, 2(4), 1-10

Cedeño, G. (2018). Dinámica de la Evaluación Transformadora de los egresados universitarios (Tesis doctoral inédita). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Coleman, J. (1989). The Role of the practicum in library schools. Jornal of Education for Library and Information Science, 30 (1), 19-27.

Chan, Mena, Escalante y Rodríguez (2018). Contribución de las Prácticas Profesionales en la formación de los Estudiantes. Revista Formación Universitaria,11(1), 53-62 (2018) http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000100053.

Sarvelio Guerra S.; Rodríguez M; Guerra J. (2017) El papel del trabajo en la formación del profesional: un problema pedagógico. Revista Opuntia Brava,9 (2), http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/171, 1-10 (2017).

Quispe, A., Victorino L. y Atriano, R.A., (2014) Vinculación de Instituciones de Educación Agrícola Superior (IEAS) con sectores productivos. El caso de la residencia profesional en el Instituto Tecnológico del Altiplano de Tlaxcala (ITAT), Revista de la Educación Superior, 43(170), 135-152.

Ley Orgánica de Educación Superior. (2010) Quito, Ecuador: CES.

Soto, D. (2017) La evaluación del aprendizaje de los estudiantes de la carrera de secretariado ejecutivo de la Uleam en la práctica pre profesional. (Tesis doctoral inédita). Universidad de Holguín, Cuba.

Martínez, R., (2003) La inserción laboral de los universitarios a través de las prácticas en empresas.https://goo.gl/73Ep8Z, ISSN: 0210-5233, Reis. Revista Española de Investigaciones Sociológicas [en línea], (101), 229-254.

Maturana, H. (2010). El Sentido de lo Humano. Buenos Aires: Edit. GRANICA.

Tokman, V. y Martínez, D. (2016) Costo laboral y competitividad en el sector manufacturero de América Latina. Pontificia Universidad Católica del Perú, p. 76

Romero, A., Pérez, Y. y Plaza, J. (2017) Inserción laboral de los graduados de la carrera de Turismo y Hotelería de la Universidad Técnica de Ambato.

Reglamento de Régimen Académico (2014) A partir del 2014 se han considerado como opción de titulación la sistematización de experiencias prácticas, (Reglamento de Régimen Académico Art.21).

Published

2019-10-28

How to Cite

Cedeño Marcillo, G. E., Soto Calderón, D. B., & Tejeda Díaz, R. (2019). Pre-professional practices from a labor insertion approach. Opuntia Brava, 11(4), 305–317. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/879

Issue

Section

Articles