EL DESARROLLO DE HABILIDADES PARA EL TRABAJO CON MAGNITUDES DESDE LA CONCEPCIÓN VIGOTSKIANA

THE DEVELOPMENT OF SKILLS FOR WORKING WITH MAGNITUDES FROM A VYGOTSKY´S CONCEPTION

Authors

  • Rosa María Fernández Chelala Licenciada en Educación, con categoría docente de Asistente. Departamento Educación Primaria de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas, Cuba.
  • Niliam Díaz Carbonell Licenciada en Educación, con categoría docente de Profesor Auxiliar. Departamento Educación Primaria de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas, Cuba.

Keywords:

Ejercicios con magnitudes, habilidades para el trabajo con magnitudes, concepción vigotskiana

Abstract

En el artículo se hace un análisis de los principales sustentos del enfoque histórico cultural de Vigotsky que fundamentan el desarrollo de las habilidades del trabajo con magnitudes, y se proponen ejercicios para su aplicación, los que contribuyen a la preparación del alumno para la vida: desarrollar todas sus potencialidades tanto para resolver las situaciones cotidianas como para enfrentarse a nuevas situaciones, que desde una concepción vigotskiana se traduce en tener presente lo que sabe, lo que puede hacer con ayuda o por sí solo.

ABSTRACT

It is an aspiration of our society to educate citizens prepared to participate actively in the satisfaction of his own needs, making use of the advances of science and technology; that imposes the school the duty to perfect the student’s education for life, and it implies to develop in the students all the potentialities, not only to solve daily life situations, but also to face new ones, that, from the Vygotsky’s conception of learning, is translated to the different aspects that take into account what the student knows, what he can do by himself or with certain levels of help. The present article analyzes the fundamental foundations of Vygotsky’s historical-cultural approach that sustains the ability development when working with magnitudes and some exercises are proposed for its application.

KEY WORDS: Activity, abilities, magnitudes, Vygotsky’s conception

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-09-12

How to Cite

Fernández Chelala, R. M., & Díaz Carbonell, N. (2018). EL DESARROLLO DE HABILIDADES PARA EL TRABAJO CON MAGNITUDES DESDE LA CONCEPCIÓN VIGOTSKIANA: THE DEVELOPMENT OF SKILLS FOR WORKING WITH MAGNITUDES FROM A VYGOTSKY´S CONCEPTION. Opuntia Brava, 4(1), 60–66. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/411

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)