Business marketing intelligence system
Keywords:
marketing information system, marketing intelligence system, marketing, marketing intelligence system, marketing, business improvementAbstract
With the rise of technologies, access to information, management techniques and the resulting globalization of markets, it is not possible for an entity to survive without knowing the environment in which it operates and the conditions in which it interacts with suppliers and providers. In fact, the recently approved Cuban legislation commits the country more and more to the development of the business sector, framed in the current form of socio-economic organization, which is influenced by several factors that favor the application of techniques and tools to obtain a continuous improvement in the services and products offered. The objective of the article is to theoretically support the importance of the marketing intelligence system in the Cuban business sector. For this purpose, a bibliographic review was applied, from which the need to redesign the marketing intelligence system of the Empresa Comercializadora y de Servicios de Productos Universales Las Tunas was confirmed. The following research methods and techniques are used: analytical-synthetic, hypothetical-deductive, systemic-structural-functional, scientific observation, survey, interview and documentary review. The use of these methodological tools allows giving a scientific character and an integrated analysis to the research; it constitutes a support to manage the information of the micro-environment in which the entity develops in an efficient way.
Downloads
References
Batista, C. R. (2016). Tecnología para la gestión de la inteligencia competitiva en empresas relacionadas con el negocio del turismo (tesis doctoral inédita). Universidad de Holguín, Facultad de Ingeniería Industrial. Cuba.
Castañeda, A. (2011). La Inteligencia Competitiva en las Empresas. Recuperado de http://direccionestrategica.itam.mx/ES/la-inteligencia-competitiva-en-las-empresas/
Consejo de Ministros (CM, 2018). Decreto No. 281/18 Reglamento para la Implantación y Consolidación del Sistema de Dirección y Gestión Empresarial. No. 281-18 de 17-12-2018. Gaceta Oficial de Cuba, (56), 1672. Recuperado de https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-56-ordinaria-de-2018
Cuba. Ministerio de Economía y Planificación (2017). Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta 2030: Propuesta de Visión de la Nación, Ejes y Sectores Estratégicos. Recuperado de https://www.mep.gob.cu/sites/default/files/Documentos/Archivos/FOLLETO-PNDES-FINAL-est%C3%A1-en-planificación.pdf
Cuba. Ministerio del Comercio Exterior y la Inversión Extranjera (2021). Metodología general para realizar las operaciones de comercio exterior de mercancías. No. 85 de 17-05-2021. Gaceta Oficial de Cuba, (55) de 17-05-2021, p. 1677). Recuperado de https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2021-o55.pdf
Chiusoli, C. L. (2005). Um Estudo Exploratório sobre Tipologias e Sistema de Informação de Mercadotecnia (tesis doctoral). Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Gandhi, N. y Bodkin, C. (2015). Marketing Information Systems: Initiating a Dialogue for Cross-Disciplinary Courses. Marketing Education Review, 11-19. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1080/10528008.1996.11488540
García Mauri, R. D. (2021). Inteligencia Empresarial. Pedagogía Profesional, 19(2). Recuperado de http://revista.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf
Gómez, T., Brull, M. y García, G. (2022). Implementación de sistemas de marketing y comunicación empresarial en el sector agroindustrial del oriente cubano. Alcance, 11(28), 87-112.
Harper, J. M. (1961). A New Profession to Aid Management, Journal of marketing. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/002224296102500301?download=true
Hernández, A. R. (2007). Mercadotecnia en la empresa cubana: continuación del desafío. La Habana: Ediciones Logo.
Hernández Morales, L. (2015). Sistema de gestión de marketing en la Empresa de Muebles Ludema (tesis de maestría inédita). Universidad de Las Tunas, Las Tunas.
Hernández Ruiz, A. D. (2020). El sistema de información de marketing. Recuperado de https://www.gestiopolis.com/sistema-de-informacion-de-marketing
Kottler, P. (2001). Dirección de Marketing, análisis, planeación, implementación y control. 8a. Ed. Recuperado de http://observatoriocultural.udgvirtual.udg.mx/repositorio/bitstream/handle/123456789/403/Kotler_Direccion_de_mercadotecnia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kottler, P. y Armstrong, G. (2013). Fundamentos de marketing. Décimo primera edición.
México: Pearson Educación.
López-Bonilla, J. M., López-Bonilla, L. M. y Peña-Vinces, J. C. (2015). Sistemas de Información de Mercadotecnia: una visión integradora. Tourism & Management Studies, 11(2), 197-203. Universidade do Algarve Faro, Portugal. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3887/388743884023.pdf
Morales, G. & Hernández, J. M. (2011). Los stakeholders del turismo. Tourism & Management Studies, Special Issue (I). Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3887/388743867081.pdf
Partido Comunista de Cuba (PCC, 2021). Conceptualización del Modelo Económico y Social Cubano de Desarrollo Socialista. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2021-2026. Recuperado de http://media.cubadebate.cu/wp-content/uploads/2021/06/documentos-partido-cuba.pdf
Puerto Viera, Y. (2014). Procedimiento para diseñar el sistema de información de mercadotecnia de la Empresa de Muebles LUDEMA Las Tunas (tesis de maestría inédita). Universidad de Las Tunas, Las Tunas.
Sánchez Vidal, E. (2018). Procedimiento para el diseño del sistema de inteligencia de negocios en la Empresa de Diseño e Ingeniería Las Tunas (tesis de maestría inédita). Universidad de Las Tunas, Las Tunas.
Universidad Del País Vasco (2009). Plan de Estudio Fundamentos del Marketing. Tema 5: Los sistemas de marketing. Recuperado de https://ocw.ehu.eus/file.php/131/marketing/tema-5/tema-5.pdf
Vidal Ledo, M. J. y Araña Pérez, A. B. (2012). Gestión de la información y el conocimiento. Educación Médica Superior, 26(3), 474-484. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000300013&lng=es&tlng=es
Zurita-Mézquita, E. & Martínez de Escobar Fernández, A. (2022). Sistema de información de mercadotecnia: Herramienta para toma de decisiones y gestión de la empresa. Revista San Gregorio, 0(50), 148-162.