Improvement of the Didactics of Literature through the systematization of the scientific results obtained
Keywords:
systematization, scientific results, Didactics of Literature.Abstract
As one of the aspects of the research project "Innovation and systematization for the training of university professionals through postgraduate academic training in Pedagogical Sciences", work has begun on the systematization of the main scientific results obtained by teachers, referring to the improvement of the training of Education professionals, as a way of putting them in the hands of the year, subject, discipline and career groups, in a synthetic but well-founded manner, to promote the timely and efficient generalization and introduction of these results in educational practice. The research presented here gathers part of the work that has been carried out on the basis of the theoretical and practical contributions, made through doctoral and master's theses, by teachers of the Bachelor's Degree in Education, Spanish Literature, with emphasis on those obtained for the improvement of the Didactics of Literature, which constitute - in the opinion of the corresponding tribunals - valuable theoretical and practical contributions for the improvement of the referred Didactics.
Downloads
References
Klimberg, L. (1972). Introducción a la Didáctica General. La Habana: Pueblo y Educación.
Lafita, E., Hernández, J. E. y Gómez, M. (2019). Las direcciones de lectura como vía para la comprensión del texto literario. En Colectivo de autores, Ciencia e Innovación Tecnológica II. Capítulo Ciencias Lingüísticas. Las Tunas: Coedición Editorial Academia Universitaria-Opuntia Brava.
Páez, V. (1998). La sistematización didáctica como modalidad investigativa. En Colectivo de autores, Aproximación a la sistematización y contextualización de los contenidos didácticos y sus relaciones. Informe de investigación Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Rodríguez del Castillo, M. A. (2005). La sistematización como resultado científico de la investigación educativa. ¿Sistematizar la sistematización? (Material en soporte digital de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona). Ciudad de La Habana, Cuba.
Rosales, F. (2019). El tratamiento a los estudios comparados en el análisis literario de la carrera Licenciatura en Educación. Español-Literatura (tesis doctoral inédita). Universidad de Granma, Manzanillo, Cuba.