Application of the Montessori method: case of a General Basic Education school

Authors

  • Johanna Elizabeth Gallardo Mestanza Bachelor's Degree in Teaching and Management of Basic Education. Primary School Teacher. Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Santo Domingo, Ecuador. https://orcid.org/0000-0001-9777-9230
  • Edgar Efraín Obaco Soto Master in Educational Management and Leadership. Bachelor of Science in Education. Research professor at the Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Santo Domingo, Ecuador. https://orcid.org/0000-0002-7243-5869
  • Cristopher David Herrera Navas Master in Pedagogy with mention in Technical and Technological Education. Bachelor's Degree in Teaching and Management of Basic Education. Academic Management Technician at the Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Santo Domingo. Ecuador. https://orcid.org/0000-0002-2031-5187

Keywords:

education, Montessori learning, teacher, self-learning.

Abstract

Among the main pillars that make up the teaching-learning process is the method, which constitutes the path or guide by which students will carry out their training process. In spite of its importance, traditional methodological paradigms, which conceive the student as a passive subject, receiver and reproducer of information, are still prevalent today; consequently, it is imperative to seek methodological alternatives that dynamize the educational process. The purpose of the present study was to improve academic performance through the application of the Montessori method in third year students of General Basic Education of the Educational Unit December 10, academic period 2019 - 2020. The methodology used had a quantitative approach, quasi-experimental design of descriptive type, had as sample 35 students selected by convenience. The data collection techniques and instruments used were the pretest and posttest. As main results, low academic performance was diagnosed in all areas of knowledge (Mathematics, Language and Literature, Natural Sciences and Social Studies) with an average of 5.83 out of 10. During the application of the Montessori method, a percentage of overall progress of 33% was obtained and after the intervention proposal, 42% improvement was achieved. From the significant results, it is concluded that the Montessori method improves academic performance in all areas of knowledge in General Basic Education, and therefore, it should be applied more regularly in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arévalo, J. y Guevara, M. (2018). Educación en Ecuador. Resultados de PISA para el desarrollo. Recuperado de https://n9.cl/ux8f

Arias, D. (2012). Proyecto de Investigación: Introducción a la metodología científica. Caracas: Episteme.

Bermúdez, M. y Mendoza, A. (2013). La evaluación docente en la pedagogía Montessori: propuesta de un instrumento. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/834/83411113.pdf

Campos, O. y Silva, C. (2003). Método María Montessori. Recuperado de https://n9.cl/nvce

Chaparro, A., González, C., y Caso, J. (2016). Familia y rendimiento académico: configuración de perfiles estudiantiles en secundarias. Revista electrónica de investigación educativa, 1(18). Recuperado de https://n9.cl/hxft

Dubovoy, S. (2015). En Montessori, el niño aprende por sí mismo. Cuadernos de Pedagogía. Recuperado de https://n9.cl/wagb

Esteves, Z., Gárces, N., Toala, V. y Poveda, E. (2018). La importancia del uso del material didáctico para la construcción de aprendizaje s significativos en la educación inicial. Revista de la Universidad Internacional del Ecuador, 29, 183-207. Recuperado de http://201.159.222.115/index.php/innova/article/view/897/800

García, A., García, F., Mena, J. y González, C. (2017). Pretest y postest para evaluar la introducción de la perspectiva de género en la docencia de asignaturas de Ingeniería Informática. Universidad de Salamanca, España: Grupo GRIAL. Recuperado de https://n9.cl/w5k2

Ecuador. Ministerio de Educación (2010). Instructivo para la aplicación de la evaluación estudiantil. Recuperado de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/07/Instructivo-para-la-aplicacion-de-la-evaluacion-estudiantil.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta. ed.). México: Mc Graw Hill.

Montessori, M. (2013). El niño el secreto de la infancia. México: Diana.

Mora, E. y Naula, S. (2016). Bloques lógicos basados en el método Montessori para desarrollar las relaciones lógico- matemáticas en educación inicial subnivel II. (tesis de grado). Universidad Técnica de Machala, Ecuador. Recuperado de https://n9.cl/4he2

Pérez, J. y Gardey, A. (2008). Rendimiento Académico. Recuperado de https://definicion.de/rendimiento-academico

Rodríguez, P. (2016). La gestión del aula de educación infantil desde el método Montessori. Recuperado de https://biblioteca.unirioja.es/tfe_e/TFE001661.pdf

Sánchez, L. (2018). ¿Qué es el método Montessori en la educación de los niños? Recuperado de https://n9.cl/gjbr

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (SENPLADES, 2017). Plan Nacional de Desarrollo Toda una Vida. Recuperado de https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/11/PLAN-NACIONAL-DE-DESARROLLO-2017-2021.compressed.pdf

Solano, L. (2015). Rendimiento académico de los estudiantes de secundaria obligatoria y su relación con las aptitudes mentales y las actitudes ante el estudio. Recuperado de https://n9.cl/a7co

Valle, A., Pan, I., Núñez, J., Rosário, P., Rodríguez, S. y Rengueiro, B. (2015). Deberes escolares y rendimiento académico en educación primaria. Anales de psicología, 31, 562-569. Recuperado de https://url2.cl/Ubysy

Zaragoza, A. y Rodríguez, C. (2018). El uso de actividades lúdicas en las clases de matemáticas y su impacto en el proceso enseñanza - aprendizaje. Jóvenes en la Ciencia, 4(1), 1814 – 1818. Recuperado de https://n9.cl/t10y

Published

2021-07-26

How to Cite

Gallardo Mestanza, J. E., Obaco Soto, E. E., & Herrera Navas, C. D. (2021). Application of the Montessori method: case of a General Basic Education school. Opuntia Brava, 13(3), 251–266. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1279

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)