Influence of informatics methodological strategies in students' academic performance

Authors

Keywords:

methodological strategies, academic performance

Abstract

The main interest of this research is to know, what methodological strategies students of the Faculty of Agricultural Sciences are using during their professional training process and what is theirs influence on academic performance of them. The academic performance variable was verified through the student evaluation process through the integrated academic system. The results showed that there is no significant correlation between learning strategies and academic performance. Differences in both academic performance and learning strategies could also be found when performing a differential analysis taking into account the work being done on the moodle platform.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martha Viviana Uvidia Vélez, Professor of the Faculty of Agricultural Sciences. Babahoyo Technical University. Ecuador.

Referencias

Bustamante, J. (2017). Influencia de estrategias metodológicas en el rendimiento académico de los/las estudiantes de la Facultad de Ciencias Agropecuarias de la Universidad Central del Ecuador en el período 2015-2016, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo

Freire Gómez, G., Cano de la Cruz, Y., y Zapata Barros, Ángel. (2018). Disfunción familiar y rendimiento académico: análisis correlacional. Opuntia Brava, 10(4), pp.43-54. https://doi.org/https://doi.org/10.35195/ob.v10i4.614

García, M. C. (2016). Empoderamiento en el aula. Foros de Consulta Nacional para
la revisión del Modelo Educativo Educación Media Superior. Eje Temático: Estrategias de Enseñanza-Aprendizaje. México.

Ortiz, E. y Mariño, M. (2012). El proceso de enseñanza-aprendizaje universitaria desde una concepción psicodidáctica. Madrid: Académica Española.

Reynoso, M. (2011). Factores que determinan el rendimiento escolar del nivel secundario en el estado de Nueva León (Tesis doctoral inédita). Recuperado de:

http://eprints.uanl.mx/2730/6/1080089642.pdf.  (9/10/2016).

Salinas, F., Bodensiek, A., Álvarez, R., y Molina, A., (2010). Estudio sobre los factores que inciden en el rendimiento escolar. Periódico Secretaria de Educación Bogotá D.C. Recuperado de: http://evaluacion.educacionbogota.edu.co/files/Factores%20que%20influyen%20en%20el%20rendimiento%20escolar.pdf (9/10/2016).

Solano, L. (2015). Rendimiento académico de los estudiantes de secundaria obligatoria y su relación con las aptitudes mentales y las actitudes ante el estudio (Tesis doctoral inédita). Recuperado de: http://espacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:EducacionLosolano/SOLANO_LUENGO_Luis_Octavio.pdf. (9/10/2016).

Suárez, E. y otros. (2017). Análisis de los factores asociados al rendimiento académico de estudiantes de un curso de informática. Revista de Pedagogía 38, (103), pp. 176 - 192

Tacosonia, C. (2012).Técnicas activas de aprendizaje y su incidencia en rendimiento académico del área de ciencias naturales (entorno natural) de los estudiantes de segundo y tercer año de educación básica de la escuela fiscal mixta Benjamín Carrión, parroquia Amaguaña, cantón Quito, provincia de Pichincha. (Tesis inédita de diploma). Ambato–Ecuador. 

Published

2019-10-24

How to Cite

Uvidia Vélez, M. V., Mora Rodríguez, A. J., & Torres Morán, D. L. (2019). Influence of informatics methodological strategies in students’ academic performance. Opuntia Brava, 11(4), 284–293. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/873

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)