Leadership for the inclusion in Academic Leveling Programs, belonging to the Propaedeutic Program of the State Universities of Chile

Authors

  • Lenin Roberto Villalobos Egaña Master in Curricular Innovation and Educational Evaluation. Bachelor of Education, Psychopedagogy. Pedagogical advisor of the Area of Curricular Management and Teaching Academic Development. University of Antofagasta, Chile. http://orcid.org/0000-0002-2490-9118

Keywords:

Management competencies, inclusion, leadership, academic leveling, propedeutic.

Abstract

The objective of the research is to describe the competences related to the exercise of managerial leadership that develop the inclusion in the leveling and academic tutoring programs, belonging to the Propedutic Program of the State Universities of Chile. The manuscript is framed within the quantitative paradigm and the scope of the research is descriptive. We worked with a sample of 32 executives and 471 students from different universities within the Chilean territory. As part of the research project, various instruments are intended to be applied to measure the competencies in the exercise of inclusive leadership of the directors of the propedical programs, such as: a Likert-type escalation, data analysis and correlation between continuous variables and linear regression. simple, to demonstrate the competencies that these leaders have in order to enhance the development of inclusion. The main competences determined were: management, human and technical.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lenin Roberto Villalobos Egaña, Master in Curricular Innovation and Educational Evaluation. Bachelor of Education, Psychopedagogy. Pedagogical advisor of the Area of Curricular Management and Teaching Academic Development. University of Antofagasta, Chile.

Referencias

Aedo, R., Sepúlveda, D. y Stepke, J. (2018). Efecto de dos acciones de preparación en la enseñanza media para estudiantes de liceos en contexto de vulnerabilidad de la novena región de Chile. In Congresos CLABES. Recuperado de http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1942

Araneda-Guirriman, C. A., Neumann-González, N. A., Pedraja-Rejas, L. M. y Rodríguez-Ponce, E. R. (2016). Análisis Exploratorio de las Percepciones sobre los Estilos de Liderazgo de los Directivos Universitarios en el Norte de Chile. Formación universitaria, 9(6), 139-152. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-50062016000600013&script=sci_arttext&tlng=en

Balestrini, M. (2006). Cómo se elabora el proyecto de investigación para los estudios formulativos o exploratorios, descriptivos, diagnósticos, evaluativos, formulación de hipótesis causales, experimentales y los proyectos factibles. Caracas, Venezuela: Consultores Asociados, Servicio Editorial.

Bernal, C. P. y Arteaga, G. A. (2016). La indagación de la pedagogía en el escenario de la educación inclusiva. Prisma Social, (16), 754-770. Recuperado de http://revistaprismasocial.es/article/view/1270

Cancela, R., Cea, N., Galindo, G. y Valilla, S. (2010). Metodología de la investigación educativa: Investigación ex post facto. Recuperado de https://docplayer.es/6905083-Metodologia-de-la-investigacion-educativa-investigacion-ex-post-facto.html

Castillo, F. A. y Hallinger, P. (2018). Systematic review of research on educational leadership and management in Latin America, 1991–2017. Educational Management Administration & Leadership, 46(2), 207-225. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1741143217745882

Corbella, M. R. (2016). Liderazgo y responsabilidad educativa: el necesario liderazgo de directores y profesores en la educación. Revista Fuentes, (14), 85-104. Recuperado de https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2354

Cortez, L. P., Soria, E. A., López, M. C. y Chávez, E. G. (2018). Análisis de la gestión del liderazgo y valores en la administración de las unidades educativas. Ciencia Digital, 2(1), 214-232. Recuperado de http://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/CienciaDigital/article/view/15

Figueroa, L., Maillard, B., Veliz, N., Toledo, S. y González, M. (2015). La Experiencia de los Programas Propedéuticos y su articulación con la Escuela. In Quinta Conferencias Latinoamericana sobre el abandono en la educación superior. Recuperado de http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1082

Ganga-Contreras, F., Rodríguez-Ponce, E., Navarrete, E. y Pedraja-Rejas, L. (2018). Relevancia del liderazgo en el gobierno de las universidades iberoamericanas. Interciencia, 43(3), 160-167. Recuperado de https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2018/03/160-6248-GANGA-43_3.pdf

García, R. E., Fuentes, R. A., Mursulí, F. V. y Madrigal, I. M. (2018). Liderazgo transformacional en la educación universitaria. Universidad Politécnica Territorial del Oeste del estado Sucre, Venezuela. Uniandes Episteme, 5(3), 210-224. Recuperado de http://45.238.216.13/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/1057

González, Ó. J., Fontaneda, I., Camino, M. Á. y Revilla, A. (2015). La responsabilidad social en las universidades españolas 2014/15. Grupo de investigación Ingeniería y Gestión Responsable de la UBU. Recuperado de https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/30254

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, L. (2012). Metodología de la investigación. 5a ed. México: McGraw-Hill Interamericana.

Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A. y Hopkins, D. (2006). Successful School Leadership: What It Is and How It Influences Pupil Learning. Nottingham: DfES Publications.

Ocampo, A. (2015). Condiciones para asegurar oportuna y pertinentemente la inclusión de estudiantes en situación de discapacidad en la educación superior. Revista Aquila, Universidad Veiga de Almeida. Brasil. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Aldo_Gonzalez4/publication/269809962_Condiciones_para_asegurar_oportuna_y_pertinentemente_la_Inclusion_de_estudiantes_en_situacion_de_discapacidad_en_la_Educacion_Superior/links/549704a60cf2ec13375d39af.pdf

Rodríguez, F. G. (2018). Perspectivas del impacto en el liderazgo educativo y la calidad del siglo XXI. Daena: International Journal of Good Conscience, 13(2), 24-39. Recuperado de http://www.spentamexico.org/v13-n2/A3.13(2)24-39.pdf

Torrecilla, J. M. (2016). La investigación sobre liderazgo educativo: una mirada desde el presente, proyectada al futuro. Revista Fuentes, (14), 9-14. Recuperado de http://institucional.us.es/revistas/fuente/14/Presentaci%C3%B3n.pdf

UNESCO (2003). Vencer la exclusión a través de aproximaciones inclusivas en la educación: Un reto y una visión. Recuperado de https://en.unesco.org/themes/inclusion-in-education/

UNESCO (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000177849_spa

Valdés, R. A. (2018). Liderazgo inclusivo: la importancia de los equipos directivos en el desarrollo de una cultura de la inclusión. IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 9(16), 51-66. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S244885502018000100051&script=sci_abstract&tlng=en

Published

2019-10-23

How to Cite

Villalobos Egaña, L. R. (2019). Leadership for the inclusion in Academic Leveling Programs, belonging to the Propaedeutic Program of the State Universities of Chile. Opuntia Brava, 11(4), 154–167. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/860

Issue

Section

Articles