Historical background of the continuing education of professionals in pedagogical careers
Keywords:
historical background, continuous training, job readiness, teaching career professional.Abstract
Since the revolutionary triumph, the continuing education of professionals in pedagogical careers has been a priority for Higher Education in Cuba. With the implementation of Study Plan E in pedagogical careers, there is a need to improve this process from its components: undergraduate training in careers with a broad profile, the stage of preparation for employment and postgraduate education. These aspects allow determining the objective of this article: to systematize the main historical antecedents of the continuing education of professionals in pedagogical careers, with emphasis on the stage of preparation for employment. Different scientific research methods were used, among which the historical-logical and documentary analysis stand out. In the development of the work, the main milestones that mark the imprint in the historical development of the object are assumed as fundamental referents. In addition, the main features that characterize each of the stages are evaluated and trends are established. These elements make it possible to determine how far we have come in terms of the continuing education of the professional in pedagogical careers and the stage of preparation for employment, as well as the main deficiencies, which allows us to advance in its improvement.
Downloads
References
Almenares, D. (2019). La integración de contenidos en la formación permanente de los recién graduados de la Licenciatura en Educación (tesis de doctorado inédita). Universidad de Holguín. Cuba. Recuperado de https://repositorio.uho.edu.cu/xmlui/bitstream/handle/uho/6164/tes.pdf?sequence=1
Artola, M., Tarifa, L. y Finalé, L. (2019). Planes de estudio E en la Educación Superior cubana: una mirada desde la educación continua. Universidad y Sociedad, 11(2), 364-371. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
Asamblea Nacional de las Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de https://www.unctad.org/official-document
Basto, M. y Basto, R. (2017). Tendencias históricas del proceso de formación continua de los docentes y de la preparación profesional pedagógica en orientación profesional en la educación preuniversitaria. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 8(7), 1-15. Recuperado de http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascal ia/article/view/716
Comité Central del Partido Comunista de Cuba (1980). Resoluciones aprobadas por el II Congreso del PCC. Recuperado de https://www.pcc.cu/default/files
Comité Central del Partido Comunista de Cuba (2011). VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. Recuperado de https://www.tsp.gob.cu/documentos
Consejo de Ministros (1973). Ley 1254 del Servicio Social. La Habana: Autor.
Consejo de Ministros (1974). Decreto 3771 Reglamento del Servicio Social. La Habana: Autor.
Cuba. Ministerio de Educación Superior (MES, 2004). Resolución Ministerial No. 132. La Habana: Autor.
Cuba. Ministerio de Educación Superior (MES, 2016). Documento Base para el diseño de los Planes de Estudio “E”. La Habana: Autor.
Cuba. Ministerio de Educación Superior (MES, 2019). Resolución Ministerial No. 29. La Habana: Autor.
Cuba. Ministerio de Educación Superior (MES, 2019). Resolución Ministerial No. 138. La Habana: Autor.
García, Y., García, J. y Coello, M. (2021). Desafíos de la reafirmación profesional en la formación universitaria para un desarrollo sostenible. Opuntia Brava, 13(4), 100-111. Recuperado de https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1440
Partido Comunista de Cuba (PCC, 1976). Tesis y Resoluciones. Primer Congreso del Partido Comunista de Cuba. Ciudad de La Habana: Ciencias Sociales.