Interdisciplinary approach: challenge of higher education teacher preparation

Authors

  • Ricardo Alcibiades Carmona Hernández Doctor in Pedagogical Sciences. Degree in Education, Specialty in Mathematics. Full Professor. Assistant Director of the Municipal University Center of Guáimaro, Camagüey, Cuba. https://orcid.org/0000-0001-9825-0697
  • Alierky Nuñez Guerra Doctor in Pedagogical Sciences. Degree in Education, Specialty in Mechanics. Assistant Professor. Head of the Teaching Department of the Municipal University Center of Guáimaro, Camagüey, Cuba. https://orcid.org/0000-0001-5162-0582
  • Yilmys Renato Pascual Sánchez Master's Degree in Education Sciences. Bachelor's Degree in Education, Specializing in Labor Education and Technical Drawing. Assistant Professor. Director of the Municipal University Center of Guáimaro, Camagüey, Cuba. https://orcid.org/0000-0002-7432-6148

Keywords:

interdisciplinarity, methodological work, interdisciplinary approach, teacher preparation.

Abstract

In this article, a study is made about the preparation process of the university teacher and the need for an interdisciplinary approach to be installed in the methodological work developed in the year group. Different interpretations of interdisciplinarity that have been made in the pedagogical literature are examined, its characteristics and the convenience of its approach in the teacher's preparation are analyzed. The term interobject is defined, an element around which the teacher's preparation is developed and the type of communication established among its protagonists is specified. It is also shown, from the methodological point of view, how to implement this approach at the defined level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almidón, I. (10 de junio de 2019). El papel de la interdisciplinariedad en la enseñanza aprendizaje de la matemática. Trabajo presentado en el Congreso Iberoamericano La educación ante el nuevo entorno digital. Recuperado de http://formacionib.org/noticias

Cuba. Ministerio de Educación Superior (2018). Resolución No. 02 /18. Reglamento de trabajo docente y metodológico de la educación superior. La Habana, Cuba: Autor.

Espinosa, E. (septiembre de 2018). La interdisciplinariedad en el proceso docente educativo del profesional en educación. Universidad de Cienfuegos, Cienfuegos, Cuba: Universo Sur. Recuperado de https://www.researchgate.net

García, J. (2017). Diccionarios de sinónimos y antónimos. Estudios de lingüística del español, 38, 107-122. Recuperado de https://raco.cat/index.php/Elies/article/view/327475

Leyva, J. y Guerra, Y. (2020). Objeto de investigación y campo de acción: componentes del diseño de una investigación científica. EDUMECENTRO, 12(3). Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Facultad de Educación Infantil. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000300241#B17

Real Academia Española (s.f.). Diccionario de la lengua española (23.ª ed.). Recuperado de https://dle.rae.es

Rosero, C., Pinos, P. y Segovia, P. (enero de 2017). La interdisciplinariedad desde la asignatura de Histología General y Dentaria en la carrera de Odontología. Universidad y Sociedad. Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos, 9(1), 137-142. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu

Stylus (2022). Estilo de Salamanca. Universidad de Salamanca. Salamanca. Recuperado de https://stylus.usal.es/sugerencia/inter-e-intra

Vargas, I., Payrol, J., Hernández, G. y Zambrana, C. (2018). La interdisciplinariedad en la gestión pedagógica, una tarea de los profesores de la universidad actual. Boletín Redipe, 7(8), 89-97.

Velázquez, K. (2019). La interdisciplinariedad en la dirección del proceso enseñanza aprendizaje de la asignatura introducción a la sociología en la modalidad semipresencial. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado de https://www.eumed.net

Villamar, A. y Guerrero, C. (2019). La interdisciplinariedad como eje transversal en la enseñanza de la asignatura de emprendimiento y gestión: estrategias de aplicación. Recuperado de https://www.pedagogia.edu.ec

Vives, M., y Sánchez, L. (2019). La interdisciplinariedad en el proceso de enseñanza-aprendizaje en postgrado. Una experiencia. Universitat Politècnica de València. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4995/INN2019.2019.10212

Published

2023-04-11

How to Cite

Carmona Hernández, R. A., Nuñez Guerra, A., & Pascual Sánchez, Y. R. (2023). Interdisciplinary approach: challenge of higher education teacher preparation. Opuntia Brava, 15(2), 52–62. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1784

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)