Interdisciplinary approach: challenge of higher education teacher preparation
Keywords:
interdisciplinarity, methodological work, interdisciplinary approach, teacher preparation.Abstract
In this article, a study is made about the preparation process of the university teacher and the need for an interdisciplinary approach to be installed in the methodological work developed in the year group. Different interpretations of interdisciplinarity that have been made in the pedagogical literature are examined, its characteristics and the convenience of its approach in the teacher's preparation are analyzed. The term interobject is defined, an element around which the teacher's preparation is developed and the type of communication established among its protagonists is specified. It is also shown, from the methodological point of view, how to implement this approach at the defined level.
Downloads
References
Cuba. Ministerio de Educación Superior (2018). Resolución No. 02 /18. Reglamento de trabajo docente y metodológico de la educación superior. La Habana, Cuba: Autor.
Espinosa, E. (septiembre de 2018). La interdisciplinariedad en el proceso docente educativo del profesional en educación. Universidad de Cienfuegos, Cienfuegos, Cuba: Universo Sur. Recuperado de https://www.researchgate.net
García, J. (2017). Diccionarios de sinónimos y antónimos. Estudios de lingüística del español, 38, 107-122. Recuperado de https://raco.cat/index.php/Elies/article/view/327475
Leyva, J. y Guerra, Y. (2020). Objeto de investigación y campo de acción: componentes del diseño de una investigación científica. EDUMECENTRO, 12(3). Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Facultad de Educación Infantil. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000300241#B17
Real Academia Española (s.f.). Diccionario de la lengua española (23.ª ed.). Recuperado de https://dle.rae.es
Rosero, C., Pinos, P. y Segovia, P. (enero de 2017). La interdisciplinariedad desde la asignatura de Histología General y Dentaria en la carrera de Odontología. Universidad y Sociedad. Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos, 9(1), 137-142. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu
Stylus (2022). Estilo de Salamanca. Universidad de Salamanca. Salamanca. Recuperado de https://stylus.usal.es/sugerencia/inter-e-intra
Vargas, I., Payrol, J., Hernández, G. y Zambrana, C. (2018). La interdisciplinariedad en la gestión pedagógica, una tarea de los profesores de la universidad actual. Boletín Redipe, 7(8), 89-97.
Velázquez, K. (2019). La interdisciplinariedad en la dirección del proceso enseñanza aprendizaje de la asignatura introducción a la sociología en la modalidad semipresencial. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado de https://www.eumed.net
Villamar, A. y Guerrero, C. (2019). La interdisciplinariedad como eje transversal en la enseñanza de la asignatura de emprendimiento y gestión: estrategias de aplicación. Recuperado de https://www.pedagogia.edu.ec
Vives, M., y Sánchez, L. (2019). La interdisciplinariedad en el proceso de enseñanza-aprendizaje en postgrado. Una experiencia. Universitat Politècnica de València. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4995/INN2019.2019.10212