Virtual Classrooms: tools to strengthen Educational Communication

Authors

Keywords:

virtual classrooms, media education, educational communication, information and communications technologies

Abstract

EEducation today is responsible not only for transmitting knowledge and information, but also for providing the means, skills and abilities to produce and use them in the instructional practice, which creates new scenarios where the educational process can be developed. One of the fundamental routes for the development of such purposes is the use of virtual classrooms, which as a tool for teachers allow them to improve performance and collaborative work, through interactivity and communication with the student, using the facilities provided by multimedia products for the presentation of content. The purpose of this article is to specify the importance of the use of virtual classrooms in the teaching-learning process, as a way to strengthen educational communication. For this purpose, theoretical methods and techniques such as analysis-synthesis, induction-deduction, document review and observation were used. As results it was noticed that in the virtual educational environment the communication between the different actors in the teaching-learning process is propitious thanks to the content and the communication tools, as well as the classroom environment, where the teacher is consolidated as such and the student as an active subject of this process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparici, R. (2005). Medios de comunicación y educación. Revista de Educación, (338), 85-99. https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2005/re338/re338-06.html

Borroto, E. R., Vicedo, A. G. y Cires, E. (10-14 de febrero de 2014). La comunicación en el Proceso Enseñanza-Aprendizaje [Curso 27]. 9no Congreso Internacional de Educación Superior, Palacio de Convenciones de La Habana, Cuba.

Córica, J. L. (2012). Comunicación y nuevas Tecnologías: su incidencia en las Organizaciones educativas. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.

Cruz, M. A., Pozo, M. A., Aushay, H. R. y Arias, A.D. (2019). Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación estudiantil. E-Ciencias de la Información, 9(1), 44-59. https://dx.doi.org/10.15517/eci.v1i1.33052

Fernández, A. M. (2003). La comunicación y su importancia en la educación. Estilos de comunicación. Félix Varela.

Guevara, D. L. (2013). Creación de un aula virtual en la plataforma virtual Moodle como complemento en el interaprendizaje de la informática de los jóvenes de la Unidad Educativa Salesiana Domingo Savio de Cayambe. [Tesis de diploma no publicada].

Hernandez, P. y Algarabel, S. (2011). Manual de Uso Aplicado del Aula Virtual. Universidad de Valencia. http://www.uv.es/pizarra/manualusoaplicado/manual.pdf

Hernandez, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325-347. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Horton, W. (2000). Designing web based training Wiley Computer Publisher. New York.

Márquez, A. (2017). Educación mediática: desafíos, objetivos y propuestas. https://antoniomarquez.net/educacion-mediatica/

Meléndez, C. (2013). Plataformas virtuales como recurso para la enseñanza en la universidad: Análisis, evaluación y propuesta de integración Moodle con herramientas de la web 2.0. [Tesis de doctorado no publicada, Universidad de Complutense de Madrid].

Morales, C. (2012). El uso de la plataforma MOODLE en los recursos de la web 2.0 y su relación con las habilidades del pensamiento crítico en el sector de Historia, Geografía y Ciencias Sociales. [Tesis de maestría, Universidad de Chile]. https://repositorio.uchile.cl/tesis/uchile/2012/cs-morales-c/pdfAmont/cs-morales_c.pdf

Osuna, S., Frau, D. y Marta, C. (2018). Educación Mediática y Formación del Profesorado. Educomunicación más allá de la Alfabetización Digital. RIFOP, 32(91-1), 29-42. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6441410

Pardo, M. E., Izquierdo, J. M., Fuentes González, H. C. y Álvarez Valiente, I. B. (7-27 de febrero de 2005). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la dinámica del proceso docente educativo en la educación superior. V Congreso Internacional Virtual de Educación, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba. https://core.ac.uk/download/pdf/15781347.pdf

Pons, J. P. y Ballesta, J. (2018). La Educación Mediática en Nuestro Entorno: Realidades y Posibles Mejoras. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 32(1), 117-132. https://www.redalyc.org/journal/274/27454937009/html/

Sandoval, C. (2020). La Educación en Tiempo del Covid-19 Herramientas TIC: El Nuevo Rol Docente en el Fortalecimiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje de las Prácticas Educativa Innovadoras. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 24-31. http://doi.org/10.37843/rted.v9i2.138

Published

2024-04-15

How to Cite

Jiménez Leyva, R., Medel Duarte, I., & Rodríguez Sosa, I. (2024). Virtual Classrooms: tools to strengthen Educational Communication. Opuntia Brava, 16(2), 123–134. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/2069

Issue

Section

Review articles

Most read articles by the same author(s)