Activities for the insertion of contents on the first military occupation in Port-au-Prince (1898-1902) in the subject History of Cuba
Keywords:
regional and local history, content insertion, teaching-learning process.Abstract
The objective of this article is to socialize the activities designed for the insertion of contents on the first military occupation of the United States in the municipality of Puerto Príncipe (1898-1902) through Unit III of the subject History of Cuba in the 11th grade at the "Camilo Cienfuegos" Military School of Camagüey. The application of the proposal of activities proved to be effective for the integration of local history-national history, it was proved in the students greater knowledge and identification with the facts, processes and personalities in their causal, spatial-temporal and value relationships, as well as the mastery of procedures to stimulate their integral learning. The theoretical, methodological and historical elements assumed allowed designing the activities in correspondence with the demands of the teaching-learning process of Cuban History in 11th grade in relation to regional and local history.
Downloads
References
Archivo Histórico Provincial de Camagüey. Fondo Ayuntamiento de Puerto Príncipe.
Callejas, S., Loyola, O., Díaz, H., López, F. & Rodríguez, J. A. (2010). Historia de Cuba. Nivel Medio Superior. La Habana: Pueblo y Educación. Recuperado de https://www.mined.gob.cu/listos/+libros
Comité Central del Partido Comunista de Cuba (2021). Ideas, conceptos y directrices. La Habana: Comité Central del Partido Comunista de Cuba. Recuperado de https://www.mined.gob.cu/descargas
Departamento de la Guerra (1900). Informe sobre el Censo de Cuba, 1899. Washington: Imprenta del Gobierno.
Manzo, F. & Mena, A. (2019). Actividades para vincular la educación mambisa de Puerto Príncipe (1868-1898) con la Historia de Cuba. En Colectivo de autores, Ciencia e Innovación Tecnológica. Volumen IX (pp. 1420-1427). Las Tunas:
Académica Universitaria (Edacun) y Opuntia Brava. Recuperado de http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/109
Manzo, F. (2023). Propuesta de actividades y contenidos sobre la primera ocupación militar en Puerto Príncipe (1898-1902). En O. Echevarría & Y. Tamayo (Comp.), Contextos investigativos (pp. 41-46). New York-Cali: Sello Editorial REDIPE y
Editorial Redipe-Evenhock. Cuba. Red de Pedagogía S.A.S. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/366918866_CONTEXTOS_INVESTIGATIVO
Ministerio de las Fuerzas Armadas Revolucionarias (2018). Programa de estudio Onceno grado. Escuelas Militares “Camilo Cienfuegos”. La Habana: s.n.
Reyes, J. I. & Sánchez, M. (2021) Conferencia inaugural: La didáctica de la historia social integral como fundamento de la asignatura Historia en el Tercer Perfeccionamiento de la Educación Cubana. En L. Jiménez & N. Mesa (Comp.), La
historia, su enseñanza y aprendizaje. Memorias del I Taller Nacional sobre la Enseñanza de la Historia (pp. 21-22). La Habana: Ediciones Unhic.
Reyes, J. I. (2022). Reflexiones sobre la didáctica de la historia y las ciencias sociales en el siglo XXI. Las Tunas: Editorial Académica Universitaria (Edacun). Recuperado de http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/150
Valdés, M. M., Martínez, Y. L., López, F. & Callejas, S. (2018). Programa Provisional Historia de Cuba. Onceno grado. La Habana: Pueblo y Educación.