Activities for the insertion of contents on the first military occupation in Port-au-Prince (1898-1902) in the subject History of Cuba

Authors

  • Fernando Miguel Manzo Alonso Master's Degree in Cuban and Caribbean Studies. B.A. in Education. Specialty Marxism-Leninism and History. Assistant Professor. Department of Marxism-Leninism and History. Faculty of Social Sciences of the University of Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz", Cuba. https://orcid.org/0000-0003-4190-3110
  • Alodio Mena Campos Doctor in Pedagogical Sciences.Master in Educational Research.Bachelor's Degree in Agronomy.Full Professor.Enrique José Varona" Center for the Study of Educational Sciences, University of Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz", Cuba. https://orcid.org/0000-0002-0098-6610
  • Lorena Martha Aragó Guerra Bachelor's Degree in Education.Specialty Marxism-Leninism and History.Professor of Social Sciences at the "Camilo Cienfuegos" Military School of Camagüey, Cuba. https://orcid.org/0000-0001-9012-9518

Keywords:

regional and local history, content insertion, teaching-learning process.

Abstract

The objective of this article is to socialize the activities designed for the insertion of contents on the first military occupation of the United States in the municipality of Puerto Príncipe (1898-1902) through Unit III of the subject History of Cuba in the 11th grade at the "Camilo Cienfuegos" Military School of Camagüey. The application of the proposal of activities proved to be effective for the integration of local history-national history, it was proved in the students greater knowledge and identification with the facts, processes and personalities in their causal, spatial-temporal and value relationships, as well as the mastery of procedures to stimulate their integral learning. The theoretical, methodological and historical elements assumed allowed designing the activities in correspondence with the demands of the teaching-learning process of Cuban History in 11th grade in relation to regional and local history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archivo del Museo Provincial Ignacio Agramonte de Camagüey. Fondo Ayuntamiento.

Archivo Histórico Provincial de Camagüey. Fondo Ayuntamiento de Puerto Príncipe.

Callejas, S., Loyola, O., Díaz, H., López, F. & Rodríguez, J. A. (2010). Historia de Cuba. Nivel Medio Superior. La Habana: Pueblo y Educación. Recuperado de https://www.mined.gob.cu/listos/+libros

Comité Central del Partido Comunista de Cuba (2021). Ideas, conceptos y directrices. La Habana: Comité Central del Partido Comunista de Cuba. Recuperado de https://www.mined.gob.cu/descargas

Departamento de la Guerra (1900). Informe sobre el Censo de Cuba, 1899. Washington: Imprenta del Gobierno.

Manzo, F. & Mena, A. (2019). Actividades para vincular la educación mambisa de Puerto Príncipe (1868-1898) con la Historia de Cuba. En Colectivo de autores, Ciencia e Innovación Tecnológica. Volumen IX (pp. 1420-1427). Las Tunas:

Académica Universitaria (Edacun) y Opuntia Brava. Recuperado de http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/109

Manzo, F. (2023). Propuesta de actividades y contenidos sobre la primera ocupación militar en Puerto Príncipe (1898-1902). En O. Echevarría & Y. Tamayo (Comp.), Contextos investigativos (pp. 41-46). New York-Cali: Sello Editorial REDIPE y

Editorial Redipe-Evenhock. Cuba. Red de Pedagogía S.A.S. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/366918866_CONTEXTOS_INVESTIGATIVO

Ministerio de las Fuerzas Armadas Revolucionarias (2018). Programa de estudio Onceno grado. Escuelas Militares “Camilo Cienfuegos”. La Habana: s.n.

Reyes, J. I. & Sánchez, M. (2021) Conferencia inaugural: La didáctica de la historia social integral como fundamento de la asignatura Historia en el Tercer Perfeccionamiento de la Educación Cubana. En L. Jiménez & N. Mesa (Comp.), La
historia, su enseñanza y aprendizaje. Memorias del I Taller Nacional sobre la Enseñanza de la Historia (pp. 21-22). La Habana: Ediciones Unhic.

Reyes, J. I. (2022). Reflexiones sobre la didáctica de la historia y las ciencias sociales en el siglo XXI. Las Tunas: Editorial Académica Universitaria (Edacun). Recuperado de http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/150

Valdés, M. M., Martínez, Y. L., López, F. & Callejas, S. (2018). Programa Provisional Historia de Cuba. Onceno grado. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2023-07-20

How to Cite

Manzo Alonso, F. M., Mena Campos, A., & Aragó Guerra, L. M. (2023). Activities for the insertion of contents on the first military occupation in Port-au-Prince (1898-1902) in the subject History of Cuba. Opuntia Brava, 15(3), 79–91. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1866

Issue

Section

Articles