Methodological strategy to align socio-community extension projects with local development programs
Keywords:
professional training, local development, extension projects, methodological strategy.Abstract
The development of university extension as a process and function of Cuban higher education is closely related to the concept of local development and involves the fulfillment of the university's social responsibility to contribute to it in a constant, participatory and key way that reinforces the formation of competent and committed professionals. In order to achieve such purpose, the fundamentals of a methodological strategy are offered, which -from the experience of the University of Granma- contributes to an alignment between the socio-community extension projects with the local development programs, with emphasis on the structuring of the professional's modes of action from the profile of each career.
Downloads
References
Cuba. Ministerio de Educación Superior (2020). Proyecto estratégico del Ministerio de Educación Superior. La Habana: Editorial MES.
Di Bello, M. y Romero, L. A. (2017). Vinculación y extensión universitaria: la relación entre la universidad y sus entornos en las universidades nacionales de Quilmes y Lanús. Apuntes, 82, 145-171. Recuperado de https://doi.org/10.21678/apuntes.82.867
García, C. (2008). El compromiso social de las Universidades. Cuadernos del Centro de Estudios de la Educación Superior [CENDES], 25(97), 129-134. Venezuela.
Hernández, A. y Figueredo, J. (15 de diciembre de 2020). Contribución del proceso extensión universitaria al desarrollo local. Informe parcial de Investigación. Sesión científica de la Dirección de Extensión Universitaria. Bayamo, Cuba.
Izaguirre, R. (12 de noviembre de 2018). Proyectos extensionistas y desarrollo local. Conferencia Claustro de Profesores. Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.
Martínez, C. (2002). Lineamientos estratégicos de gestión tecnológica en el proceso de vinculación universidad-sector productivo (tesis doctoral inédita). Universidad Pedagógica Nacional de Colombia, Colombia.
Tünnermann, C. (2003). La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. México: Colección UDUAL.
UNESCO (5 al 9 de octubre de 1998). La educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. Conferencia mundial sobre la educación superior. Recuperado de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm