The process of award exams in the subject Organic Chemistry-Biochemistry in the Agronomy career
Keywords:
award exams, methodological procedures, Organic Chemistry-Biochemistry, Agricultural EngineeringAbstract
The objective of this article is to propose methodological procedures for the improvement of the award exams process in the subject Organic Chemistry-Biochemistry of the Agronomy career at the University of Ciego de Avila “Máximo Gómez Báez”. Theoretical and empirical methods were used, such as analytic-synthetic, inductive-deductive, systemic-structural-functional, interviews to students and observation guide of results of award exams in the Technical-Docentric Secretariat. Among the main difficulties, it was identified that students were not motivated by the performance of award exams because they did not know their educational and professional importance, the procedure for their development, as well as the inclusion of their results in the evaluation of integrality. After implementing the methodological procedures, the results obtained were centered on the presentation to the prize exams of the five students who obtained an evaluation of five points in the subject Organic Chemistry-Biochemistry, with positive results in the cognitive, procedural and motivational spheres. The link between the content of the subject and the professional problems of the agronomist was highlighted.
Downloads
References
Castro, Y. y Antúnez, A. G. (2021). Experiencia en la tutoría virtual mediante el empleo de WhatsApp. Opuntia Brava, 13(4), 318-329.
Cortés, C., Tejera, N. E. y Hernández, J. (2015). Los exámenes de premio en la Escuela Latinoamericana de Medicina: un estímulo a la formación vocacional. Panorama Cuba y Salud, 10(3), 43.
Cuba. Ministerio de Educación Superior (MES, 2018). Resolución No. 2/2018. Reglamento de trabajo docente y metodológico de la Educación Superior. La Habana: MES.
Cuba. Ministerio de Educación Superior (2018). Resolución No. 116 /18. Otorgamiento del Premio al Mérito Científico Estudiantil. La Habana: MES.
Cueva, J., Molerio, L. y Ramírez, M. (2019). Las tutorías virtuales en el proceso universitario. Opuntia Brava, 11(Especial 2).
Estrada, O., Fuentes, D. R. y Blanco, S. M. (2018). Estrategia para la formación profesoral en el autoaprendizaje estudiantil. Opuntia Brava, 10(4), 98-106.
Font, D., Carrasco, M. A., Labrada, M., Lora, C., Velázquez, G., González, M., y González, A. (2019). Acciones Metodológicas para el proceso de exámenes de premio en las carreras de medicina y estomatología. VIII Jornada Científica de la SOCECS. Edumed Holguín 2019.
González, O. y Guerrero, M. A. (2022). Aplicación Whatsapp como recurso didáctico en tiempos de aislamiento social. Opuntia Brava, 14(2), 66-76.
Jacomino, V. G. y Rodríguez, G.A. (2022). Sistema de Gestión para el Mérito Científico de los estudiantes en la Universidad de las Ciencias Informáticas. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 15(6), 108-118.
Lau, M. y Corona, J. Á. (2014). Exámenes de premio de Química General e Inorgánica. Un paso para potenciar el desarrollo en el aprendizaje de los estudiantes. Revista Cubana de Química, XXVI(1), 10-16.
López, A., Gómez, C. E. y Ramos, G. (2022). Procedimientos didácticos para el desarrollo del aprendizaje. Revista Conrado, 18(86), 186-197.
Peña, Y., Gámez, D., Carralero, Y., Sainz, A., Almaguer, L. y García, J. L. (2018). Procedimientos metodológicos para la implementación de la estrategia curricular Salud Pública y Educación Ambiental. EDUMECENTRO, 10(2), 6-20.
Pérez, M. D. (2018). Procedimiento para el diseño de Sistemas de Gestión de Información en Cooperativas de Producción. Cooperativismo y Desarrollo: COODES, 6(1), 26-40.
Rodríguez, P. L. y Argüelles, L. (2020). Análisis de indicadores de creatividad mediante un examen de premio de la asignatura Geometría Analítica. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 33(1), 443-452