School dropout in technical science careers at the Universidad de Oriente
Keywords:
professional orientation, university environment, socialization, school dropout.Abstract
The objective of this study is to determine the causes that condition school desertion in the technical sciences careers at the Universidad de Oriente. Using methods and techniques from a mixed approach. The main results obtained were that the insufficient professional orientation and socialization with the university environment, constitute the causes that condition the school desertion of the students of technical careers in the Universidad de Oriente.
Downloads
References
Díaz, Ch. (2008). Modelo conceptual para la deserción estudiantil universitaria chilena. Estudios pedagógicos (Valdivia), 34(2), 65-86.
González, F. (1996). Orientación Vocacional. [Soporte digital]. Recuperado de: http://www.anuies.mx/servicios/d_estrategicos/libros/libros98.htm
Latigo, S. (s.f). La influencia de las dinámicas culturales en el proceso educativo: una visión Ugandés (tesis de grado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Linares, Y. (2013). La deserción escolar de los cadetes insertados del MININT de la Facultad de Matemática y Ciencias de la Computación en la Universidad de Oriente (tesis de grado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
López, I. (2017). Abandono escolar: mirada desde una perspectiva diferente al proceso de formación. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAN, 27(1),163-190.
Martínez, F. (2001). El estudio de la eficiencia en cohortes aparentes. En ANUIES Deserción, rezago y Eficiencia Terminal en las IES. Propuesta metodológica para su estudio. México. ANUIES.
Mosqueda, E. (2008). Estrategia de trabajo para la Formación Vocacional y las Orientación Profesional en el Palacio Provincial de Pioneros ¨Una flor para Camilo (tesis de maestría). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Parsons, T. (1996). El sistema social. Madrid: Editorial Revista de Occidente.
Tapasco, A., Ruiz, J., Osorio, D. y Ramírez, D. (2019). Deserción estudiantil: incidencia de factores institucionales relacionados con los procesos de admisión. Educación y Educadores, 22(1), 81-100. DOI: 10.5294/edu.2019.22.1.5
Teobaldo, M. (1996). Evaluación de la calidad educativa en el primer año universitario. Revista La Universidad ahora (10).
Teobaldo, M. (2002). El aprendizaje del oficio de alumno en el primer año de la universidad: concepciones previas para aprender y enseñar. Contextos institucionales y familiares. Camino hacia la libertad 2(2).
Tinto, V. (1989). Una reconsideración de las teorías de la deserción estudiantil. [Soporte digital]. Recuperado de: www.monografias://.com/trabajos14