Methodology for the elaboration of inferences in the understanding of word problems
Keywords:
word problem, reading comprehension, inferences, Didactics of Mathematics, primary education.Abstract
The elaboration of inferences is an essential process in the understanding of word problems, since it allows the reconstruction of the semantic content of the latter, through the unveiling of multiple relationships. The above justifies the importance of the effectiveness of its didactic approach; however, in the opinion of the author of the papers, the existing instruments overdimension the analytical function of understanding; which limits the role of the elaboration of inferences. Consequently, the objective of the article is to offer a methodology for the elaboration of inferences when word problem understanding, sustained in the transversality of understanding when solving problems. For its elaboration, methods such as: documentary analysis, analysis-synthesis, induction-deduction and functional structural system.
Downloads
References
Callejo, M. L. y Montero, E. (2019). Estrategias del pensamiento relacional para resolver problemas. Números 100, 97-100. Recuperado de http://www.sinewton.org/numeros/numeros/100/Articulos_18.pdf
Campistrous, L. y Rizo, C. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. La Habana: Pueblo y Educación.
Capote, M. (2010). Clasificación de los problemas en la enseñanza de la Matemática. Mendive, 8(3), 1-6. Recuperado de https://www.mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view460
Castro, C. y Hernández, E. (2014). Problemas verbales de descomposición multiplicativa de cantidades en Educación Infantil. PNA, 8(3), 99-114.
Chávez, J. y Pérez, L. (2015). Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.
Kusinen, A. V. (1961). Manual de marxismo-leninismo. La Habana: Imprenta Nacional de Cuba.
Lenin, V. (1970). Materialismo y empiriocriticismo. Moscú: Progreso.
Leontiev, A. N. (1981). Actividad, conciencia y personalidad. La Habana: Pueblo y Educación.
Pérez, K. (2018). La comprensión en la solución de problemas aritméticos verbales en la educación primaria (tesis doctoral inédita). Universidad de Camagüey. Camagüey.
Pérez, K., Álvarez, E. y Breña, C. (2016). Reflexiones sobre el concepto de problema matemático. Bases de la Ciencia, 1(3), 15-26. Recuperado de https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Basedelaciencia/article/download/98/581
Pérez, K., Coaguila, L. M. y Hernández, J. E. (2019). Implicaciones didácticas de la textualidad de los problemas aritméticos. Opuntia Brava, 11(Número Especial 2), 269-279. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/issue/view/50
Pérez, K. y Hernández, J. E. (2017). La elaboración de preguntas en la enseñanza de la comprensión de problemas matemáticos. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa (RELIME), 20(2), 223-248.
Pérez, K., Hernández, J. E. y Álvarez, M. (2015). Las inferencias en la comprensión de problemas aritméticos. Varona, 61, pp. 1-10.
Pérez, K., Hernández, J. E. y Francés, O. A. (2018). Cultura, comprensión y desarrollo psíquico: implicación de sus nexos para una enseñanza desarrolladora. Humanidades Médicas, 18(1), 96-108. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300010&lng=es&tlng=es.
Pla, R., Ramos, J., Arnaiz, I., García, A., Castillo, M., Soto, M. y otros (2012). Una concepción de la pedagogía como ciencia. La Habana: Pueblo y Educación.
Polya, G. (1976). ¿Cómo plantear y resolver problemas? México: Trillas.
Rubinstein, S. L. (1966). El proceso del pensamiento. La Habana: Editorial Universitaria.
Vigotsky, L. S. (1987). Las funciones psíquicas superiores. La Habana: Científico-Técnica.
Villacis, F. B. (2020). La comprensión del problema matemático en la ejecución del plan de resolución en estudiantes de enseñanza general básica. Conrado, 16(73), 81-90. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1275
Zilberstein, J. y Silvestre, M. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.