The biography genre: a didactic proposal for teaching and learning reading and writing in english during in-service training at schools

Authors

  • Orlando Alberteris Galbán Master's Degree in Theory and Practice of Contemporary English Language Teaching. Assistant Professor. Head of the Department of Foreign Languages. University of Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz". Cuba. http://orcid.org/0000-0002-1511-4743
  • Viviana Cañizares Hinojosa Master's Degree in Theory and Practice of Contemporary English Language Teaching. Assistant Professor. University of Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz". Cuba. https://orcid.org/0000-0001-9510-1530
  • Orlando Rodríguez Díaz Doctor in Pedagogical Sciences. Full Professor. Professor of English Language and Vice-Dean of Research and Postgraduate Studies, Faculty of Language and Communication. University of Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz". Cuba. https://orcid.org/0000-0003-3419-7377

Keywords:

Action research, reading and writing, biography genre, in-service training, critical writing, didactic proposal.

Abstract

The present paper is based on action research with a qualitative orientation. The purpose was to transform the teaching-learning process of reading and writing of the biography genre in English of the school’s martyr’s name or personality, where the students do their in-service training. The experience was carried out through four phases: Diagnosis, planning or planning description, transformative actions, and evaluation, in third and fourth year’s students of the Foreign Language Career of Camaguey University. The study allowed presenting a didactic proposal for teaching and learning of reading and writing of the biography genre, with emphasis on critical writing. These results are included in the research project   “The professionalization of the English language course in the Camaguey University” (Code: F820CM908076).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberteris, O., Estrada, P. y Cañizares, V. (2019). Inserción progresiva en la comunidad discursiva de las ciencias con y desde el idioma extranjero en el contexto universitario cubano. Opuntia Brava, 11(4), 183-198. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/862/901

Avendaño, G. S. (2016). La lectura crítica en Educación Básica Secundaria y Media: la voz de los docentes. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 28, 207-232. Recuperado de doi: http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.4916 https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5603097.pdf

Bronckart, J. P. y Dolz, J. (2007). La noción de competencia: su pertinencia para el aprendizaje de las acciones verbales. En J. P. Bronckart, Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas (pp.147-165). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Casanova, R. y Roldán, Y. (2016). Alcances sobre la didáctica de la expresión oral y escrita en el aula de enseñanza media. Estudios Pedagógicos, XLII, 41-55. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5861773

Castillo, F. y Pérez, N. C. (2017). Reflexiones sobre lectura crítica como una necesidad más allá del ambiente escolar. Educación y Ciencia, 20, 169-188. Recuperado de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/8914

Cuba. Ministerio de Educación Superior (2016). Reglamento de trabajo docente y metodológico de la Educación Superior (Resolución No. 02 /18). La Habana: Autor.

Ferreira, M. da C. (2003). El género discursivo de la matemática escolar. Estrategias de inclusión cultural del alumno de la Educación de Jóvenes y Adultos. SABERES, 33-36.

Grabe, W. y Kaplan, R. B. (1998). Theory & Practice of writing. Nueva York: Longman.

Hyland, K. (2007). Genre Pedagogy: Language, Literacy and L2 Writing Instruction. Journal of Second Language Writing (16), 148-164. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1060374307000495

Leyva, P. A., Mendoza, L. T. y Batista, F. (2020). Reflexiones desde la formación laboral para la labor educativa en el proceso pedagógico. Opuntia Brava, 12(3), 135-146. Recuperado de http//:opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1056/1262

Martínez, M. (1996). Comportamiento humano. México: Trillas.

Miranda, F. (2008). De la competencia comunicativa al dominio de los géneros. Novedades educativas, 211, 63-74.


Moyano, E. (2018). La enseñanza de la lectura y la escritura académicas mediante programas a lo largo del curriculum universitario: opción teórica, didáctica y de gestión. D.E.L.T.A., 34(1), 235-267. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/delta/v34n1/1678-460X-delta-34-01-235.pdf

Özbek, N. (1995). Integrating Grammar into the Teaching of Paragraph-Level Composition. FORUM, 33(1), 43-50.

Parodi, G. (1999). Relaciones entre lectura y escritura: una perspectiva cognitiva discursiva. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso.

Ronquillo, L. E., Cabrera, C. C. y Barberán, J. P. (2019). Competencias profesionales: desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11(Monográfico Especial). Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/653/615

Sánchez, V. (2015). El género textual en la enseñanza del español como lengua extranjera. Contribuciones para la ingeniería didáctica. Anuario Brasileño de Estudios Hispánicos, XXV, 113-127. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/292906089_El_genero_textual_en_la_ensenanza_del_espanol_como_lengua_extranjera_Contribuciones_para_la_ingenieria_didactica

Sepúlveda, M. P. y Rivas, J. I. (2003). Voces para el cambio. Las biografías como estrategias de desarrollo profesional. En M. A. Santos y R. Beltrán (coords.), Conocimiento, ética y esperanza (pp. 367-381). Málaga: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga.

Serrano, S. y Madrid, A. (2007). Competencias de lectura crítica. Una propuesta para la reflexión y la práctica. Acción pedagógica, 16, 58-68. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2968602

Terranova, J. R., López, L. J. y Cabrera, C. C. (2019). La práctica preprofesional integradora: concepción para la formación profesional en las carreras de educación. Opuntia Brava, 11(1), 270-278. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/721/679

Velázquez, Y. y Santiesteban, E. (2019). Relación dialéctica entre la metacognición y la autonomía en el aprendizaje de los profesores en formación de lenguas extranjeras. Opuntia Brava, 11(Monográfico Especial), 35-324. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/687/643

Vizcarra, M., Mora, O., y Bell, S. (2016). La interdisciplinariedad del inglés en el currículo universitario y su importancia en la formación de profesionales competentes. Opuntia Brava, 8(3), 33-43. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/260/255

Published

2021-04-20

How to Cite

Alberteris Galbán, O., Cañizares Hinojosa, V., & Rodríguez Díaz, O. (2021). The biography genre: a didactic proposal for teaching and learning reading and writing in english during in-service training at schools. Opuntia Brava, 13(2), 75–90. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1145

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)