Multimedia for learning the contents of precast production technology
Keywords:
Teaching media, multimedia, Information and Communication Technologies (ICT), prefabricated technologyAbstract
The new technological advances are new forms of communication and information that must be integrated into the educational system as a choice of didactic resource and to consolidate learning. One of the characteristics of ICT lies precisely in its ability to offer a multimedia presentation, which through text, photos, images and videos makes it possible to show educational content and simulate processes that facilitate learning and allow for cognitive improvements. The objective of the article is to offer an educational multimedia proposal that makes it possible for students of Architecture and Civil Engineering to learn the contents of the technology of production of prefabricated reinforced concrete elements. Theoretical and empirical methods were used, to confirm the need that exists to complement and exemplify processes with images, videos and animations, to enrich the knowledge and to facilitate the student the development of the abilities that the productive process demands for which he is prepared. As a result of the use of multimedia, through animated representations and the simulation of complex real life processes, the student is able to carry out independent study and deepen the content of the Technology IV subject and integrate it into the project solutions, which contributes to learning and adequate professional preparation. In general, the educational multimedia elaborated constitutes a support material for teaching and was valued by the specialists as pertinent, easily accessible and useful. The students showed their agreement with the designed product.
Downloads
References
Bastida, C. B. y Morales, R. (2015). Los medios audiovisuales y su influencia en la educación desde alternativas de análisis. Universidad y Sociedad, 7(3), 26-31. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/
Bermúdez, R. y Pérez, L (2009). Aprendizaje Formativo y Crecimiento Personal. La Habana: Pueblo y Educación.
Bolaño, M. (2017). Uso de herramienta interactiva multimedia en la educación escolar. Didáctica, Innovación y Multimedia (DIM), (35), 1-20.Recuperado de http://dimglobal.net/revista.htm
Cabero, J. (2014). Nuevas miradas sobre las TIC aplicadas en la educación. Andalucía Educativa, (81), 1-6 Recuperado de http://hdl.handle.net/11441/40732
Calderón, R. M., y Cortiza, Y. (2017). La enseñanza y el aprendizaje mediados por las TIC. Una mirada desde la pedagogía. Congreso Universidad, 6(3), 21-39. Recuperado de http://revista.congresouniversidad.cu
Carrión, E. (2014). Los medios audiovisuales y las TIC como herramientas para la docencia en educación secundaria. Análisis aplicado de una práctica docente.
ENSAYOS, 29(2), 37-62. Recuperado de http://revista.uclm.es/index.php/ensayos
Ceballo, H. H., Ospina, L. J y Restrepo, J. E. (2017). Integración de las TIC en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Recuperado de https://repository.upb.edu.co/pdf
Escalante, J. L. (2019). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), una necesidad en las aulas. Recuperado de https://reduca-al.net/articulos
Fernández, A., Nuviala, A., Pérez, R., Grao, A. y González, J. J. (2012). Estudio comparativo entre una metodología de aprendizaje tradicional respecto a una metodología de aprendizaje basada en el “learning by doing” para la consecución de competencias específicas. UPO INNOVA, 1, 159-166. Recuperado de http://www.upo.es/rev...rticle/download/95/90
Garcés, E., Garcés, E., y Alcívar, O. (2016). Las Tecnologías de la Información en el cambio de la Educación Superior en el siglo XXI: reflexiones para la práctica.
Universidad y Sociedad, 8(4) ,169-175. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/
Hernández, G., Fernández, M. y Sarduy, D. (2019). La cultura informática y dominio de las tecnologías de la información y la comunicación durante la formación matemática del estudiante universitario. En Colectivo de autores (eds.). Ciencia e Innovación Tecnológica. Capítulo XII (pp. 1446-1455). Las Tunas: Ediacun.
Hernández, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación. Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325-347. Recuperado de http://revistas.usil.edu.pe
Pérez S. (2010). La importancia de las TIC en la escuela. Temas para la educación, (7). 1-7. Recuperado de http://www.feandalucia.ccoo.es
Posligua, J. E., Vallejo, B. G. y Pazmiño, E. S. (2017). La multimedia interactiva como herramienta básica en el aprendizaje de computación para el 3er año de Educación General Básica. Polo del Conocimiento (Edición No 7), 2(6) ,169-205. Recuperado de http://polodelconocimiento.com
Universidad Nebrija (2016). Metodología de enseñanza y para el aprendizaje. Global Campus Nebrija. Recuperado de http://www.nebrija.com/pdf
Zambrano, D. L. y Zambrano, M. S. (2019). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación superior. Consideraciones teóricas. REFCalE, 7(1), 213-228. Recuperado de http://refcale.uleam.edu.ec