LA HABILIDAD PRONUNCIACIÓN EN LOS ESTUDIANTES DE PRIMER AÑO DE LENGUA INGLESA
THE PRONOUNCING SKILL IN THE STUDENTS OF FIRST YEAR
Resumen
El artículo que se presenta parte de cómo desarrollar habilidades de pronunciación en los estudiantes de primer año de Lengua Inglesa y tiene como objetivo elaborar ejercicios para dar solución a la problemática planteada. Se ofrece una concepción didáctica para el desarrollo de dichas habilidades, con la utilización de un mapa fonético, al familiarizar a los estudiantes con la realización de un sonido o secuencia de sonidos simulados, con la experiencia visual que ofrece este medio de enseñanza; posibilita expresar el reconocimiento y producción de la pronunciación simulada en la lengua inglesa al nivel de la palabra y del discurso con los ejercicios reproductivos, productivos y el entrenamiento auditivo en la práctica específica; diferenciar las diversas formas esenciales del Inglés, especialmente, la británica y la norteamericana, para que valoren la diversidad de rasgos culturales presentes en la lengua objeto de estudio.
ABSTRACT
The new model of the Pedagogical University for the teaching of the English language has among its characteristics the differentiated preparation of the students in this level. This article starts from analyzing how to develop pronunciation skills in first year students from the English Language Major. The research objective is to elaborate some exercises to give solution to pronunciation problems to achieve the end in the teaching of the foreign language: communication, and thus, to achieve a social communicator who may correspond the social model that society requires. A didactic conception for the development of pronunciation skills is offered, which includes the use of a phonetic map, to become the students familiar with the realization of a sound or sequence of simulated sounds, with the visual experience provided by such teaching aid. Besides, it helps to express recognition and production of the simulated pronunciation in the English language at the word and speech level with the reproductive and productive exercises and the listening training in the specific practice; to differentiate the different ways of the English language, specially, the British and North American. Thus, the students have the possibility of evaluating the diversity of cultural elements present in the same language in many regions of the planet.
KEY WORDS: pronunciation, language, speech, communicative competence and communicative approach