The teaching-learning process in the discipline Criminal Law and Criminology: curricular improvement in Cuba

Authors

  • Liyanis Santana Santana 135/5000 Doctor of Pedagogical Sciences. Professor of Criminal Law. University of Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Cuba Enviar comentarios Historial Guardadas Comunidad https://orcid.org/0000-0002-6266-051X
  • Julio Llanes Robaina Master in Education Sciences. Assistant Professor of Criminal Law. University of Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Cuba. https://orcid.org/0000-0002-1489-5162
  • Jorge Luis Rodríguez González Degree in History and Social Sciences. Degree in Law. Instructor Professor of Criminology at the University of Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Cuba. https://orcid.org/0000-0002-2278-0402

Keywords:

Teaching, learning, Criminal Law, curriculum.

Abstract

The present article contains curricular evaluations about the teaching-learning process in the Criminal Law and Criminology Discipline of Law, with the aim of providing scientific tools for its improvement. The authors make a comparative analysis between the European and Latin American educational contexts, to conclude that the disciplinary nature of the Cuban university curriculum constitutes a strength. Likewise, didactic conceptions are presented about the relationships between the personal components that participate in the teaching-learning process in the Criminal Law and Criminology Discipline, concrete in the teaching task as the basic cell of said process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liyanis Santana Santana, 135/5000 Doctor of Pedagogical Sciences. Professor of Criminal Law. University of Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Cuba Enviar comentarios Historial Guardadas Comunidad

Referencias

Añorga, J. (1995). La Educación Avanzada y el Diseño Curricular. Material impreso. La Habana, Cuba: CENESEDA. ISPEJV.

Castellanos, D. (2005). Aprender y enseñar en la escuela. La Habana: Pueblo y Educación.

Corbacho, D. J. (s.f.). Innovación docente del Derecho Penal a través de técnicas colaborativas y entornos virtuales de aprendizaje en el espacio europeo de Educación Superior (EEES). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/rejie/03/jmrc.htm .

Holger Walfredy, B. (2018). El desarrollo de cualidades jurídicas: logros en la formación profesional de los estudiantes de Derecho de la Universidad laica “Eloy Alfaro” de Manabí. Opuntia Brava, X(1). Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu

Pérez, A. (2012). Fundamentos para la formación histórico-jurídica de los estudios de Derecho. Estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río. Recuperado de http://ftp.ceces.upr.edu.cu/centro/repositorio/Textuales/Libros

Pansza, M. (2005). Elaboración de programas. Operatividad de la didáctica. Tomo          2 Gernika, México.

Solari, E. (2012). El currículo chileno de estudios jurídicos. Revista de Derecho de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Chile.

Santana, L. (2015). Formación del jurista: enseñanza desarrolladora y aprendizaje significativo. Revista Científico Pedagógica Mendive, No. 52, julio/agosto.

Santana, L. (2016). Concepción didáctica del proceso de enseñanza-aprendizaje en la Disciplina de Ciencias Penales y Criminológicas en la Carrera Derecho. Estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río (tesis doctoral inédita). Pinar del Río: CECES-UPR.

Published

2019-10-23

How to Cite

Santana Santana, L., Llanes Robaina, J., & Rodríguez González, J. L. (2019). The teaching-learning process in the discipline Criminal Law and Criminology: curricular improvement in Cuba. Opuntia Brava, 11(4), 70–82. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/852

Issue

Section

Articles